2012-12-07

Mikkeller – Red/White Christmas

Jaha, då blir det slutet på detta Mikkeller maraton. Mikkel Borg Bjergsö mannen bakom Mikkeller öser ut öl på marknaden och det är därför inget konstigt att vi därför kan köra ett riktigt Mikkeller julölmaraton. Men nu är det sista ölet ut av denna vansinniga dansk. Nej det kan jag redan meddela att det inte blir, men ni får hålla er lite! Men mer Mikkeller kommer i slutet av månaden.

Priset för årets största julöl går till vår danske vän Mikkeller! Men denna 1500 ml butelj börjar jag fundera på hur fasen jag ska kunna dricka den själv?

Jo jag klarar det genom att smussla till mig ett glas och inte behöva öppna min egen. Ja men nu har jag en ståendes här så jag antar att någon kommer att få dela denna lilla flaska med mig!

Men för dryga 200 kronor får man ett julpynt att placera ut lite vackert i hemmet utan att frugan klagar. Ja hon gillade etiketten i alla fall!

En rödbrun öl med ett fint vitt skum.

Detta är en imperial red ale och det är inte en vanlig stil och doften från den är väldigt trevlig. Väldigt fruktig doft av humlen, massvis med humle och väldigt mycket sötma från karameller. En del pomerans och andra citrusfrukter i doften.

Ölet är härligt humlat och känns ganska färskt. Torkad frukt och apelsinmarmelad. Ja det är alltså sött men med smak av apelsiner. En viss kryddad smak tränger igenom. Riktigt bra efterbeska. Jag anar att det är Amarillo humle och det är en underbar humlesort och precis vad jag behövde just nu i alla dessa sockersöta ölen.

Jaha, hur juligt är detta då? Självfallet får det ett stort plus i kanten för att den är så snygg! Det är ju en väldigt stor flaska och julen handlar ju om att dela med nära och kära. Ja det får bli ett positivt julölsbetyg då det faktiskt kan passa bra med julmaten.

Julölsindex 7/10
Pris: 199 kr 1500 ml
Systembolagets ordinarie julölssortiment

Inga kommentarer: