2012-12-17

Sigtuna Brygghus – MNM Midvinternattens mörker 2010

Nej men det är väl dags att öppna upp vårt arkiv igen då jag lyckades få tag på ett öl till som inte var bra nog nu. Det var extremt oxiderat och åkte i vasken direkt. Denna öl från år 2010. Men 2010, hur var jag då? Jo då har det gått lite tid och här började jag faktiskt börja kunna en hel del om öl. Men det var ju efter två års riktigt mejande av öl och framförallt julöl.
 
En av de öl som var bäst det år 2009 som jag sällan kommer att glömma är midvinternattens mörker. Här är vad jag tyckte år 2010. Märk skillnaden på längden på inlägget och hur mycket mer smaker och dofter som kommer in nu jämfört med åt 2009!
 
Först ut i mängden detta året är givet till MNM - MidvinterNattens Mörker och är brygd av Sigtuna Brygghus. Låt oss se hur den klarar av detta hedersuppdrag.
Första utomstående att gå in i leken som gästtyckare är kvinnan som jag bestämt mig för att dela mitt liv med. Min bedårande sambo Vilse.
 
Detta var ett öl som föll mig i smaken förra året, en väldigt fruktig öl med smaker som kavring och rostade toner av kaffet.
Årets MNM är inte alls lik sin föregångare. Direkt när jag slår upp den i glaset så känner jag doften av kanel! Det går en söt doft över hela rummet.
Att känna något annat går nog bra, men jag håller mig till det.
 
Smaken så, det är en direkt maltig upplevelse, blandad med sötman av kanel. Detta smakar rent av som en maltig pepparkaka! Med det menar jag att det även smakar nämnda kanel, lite ingefära men ändå en fruktighet satt av en viss pomerans. Jag gissade även på att det kan vara lite vanilj i smaken. Men efter att ha läst på flaskan kom det fram att det smakade kardemumma. Oj oj så fel jag hade!
 
Vilse då? Jo hon tyckte att det smakade russin, pomerans och glögg. Efter det så klämde hon ur sig att det smakade öl. Varpå hon får den lite syrliga kommentaren: Vad smakar öl? Då blev det en liten spänd stämning i rummet. Svaret jag fick var "jag vet inte" men hon tänkte egentligen "jävla nörd".
 
Hur detta passar som julöl? Jo som ett sviskon i en gåsaröv!
 
Troligen roligare för mig med denna recension än för mig. Men det är ungefär samma tryckta stämning hemma när Vilse säger att det smakar ju öl, eller det smakar inte som öl. För ja det händer fortfarande.
 
Julölsindex: 9/10
Pris: 30 kr 500ml
Inköpt år 2011 och finns inte i Systembolagets sortiment

Inga kommentarer: