2012-12-20

Drie Fonteinen – Straffe Winter 2008

Innan vi skulle på Beer makers dinner på Gastro i Helsingborg så träffades jag Blafa och M2 från MankerBeer på några öl.
Jag slet med mig denna läckra gamla belgare från Drie Fonteinen. Tidigare i år lärde jag mig att Straffe betyder kryddig. Så detta är en kryddig julöl från en av lambicens mästare. Detta är en Faro, vilket innebär att man tillsatt socker. Faro är inte en vanlig ölsort och bäst av dem alla (enligt Ratebeer.com) är Straffe Winter.
 
Det är en väldigt sur doft som möter dig. Inte vad man tänk sig av en faro. Doften av jästa äpplen bryts av med vindruvor.
 
Smaken är även den våldigt fin. Inte alls så söt som man förväntar sig. Det är en smak av dessa jästa äpplen, lite smak av knäck och även här kommer det fram en smak av druvor. Väldig funksmak som sig bör av en lite äldre faro, det är inte alls oangenämt utan trevligt. Lite sur smak som man alltid hoppas på av detta och det är en viss smak av vinäger. Vi var väldigt nöjda med ölet överlag. Riktigt god.
 
En öl man kan koppla av rejält med. Den kan dessutom även passa till när man äter risgrynsgröt. Riktigt fint!
 
Julölsindex 8,5/10
Pris 169 kr 750 ml
Finns inte i systembolagets sortiment, beställningsvara från Brill & Co.

Inga kommentarer: