2012-12-18

Saint Landelin - Spécial Noël

Jaha, då var det dags att öppna det gamla arkivet. En av de absolut första julöls recensioner jag någonsin har skrivit. Den absolut första var troligen Weltenburger Winter traum och den hoppar vi faktiskt över. Nej här kommer ett julöl som släptes systembolaget år 2009. Dvs. Detta är en fyra år gammal recension. Kul att se hur man såg på saker och ting då. Jag satt uppenbarligen och tittade på stryktipset och var lika dålig på att tippa då som nu!
 
 
 
Wow! Detta var en överraskning! Det bästa som kommit ur Frankrike sen Bierre Nouvelle. Ja detta var en bra julöl. Når inte riktigt upp till Nils Oscars höjder. Men den är bättre än Mikkeller som julöl sett. Detta är en mycket fruktig och söt öl. Inget som jag på förhand hade trott mig tycka om. Men jag känner en viss förälskelse till detta ölet.
Det är klart, när första klunken kom så gjorde Wayne Rooney 1-2 till Manchester United och då blev det ett extra glädjemoment. Tyvärr så stannade jag på 11 rätt och ca 500 kr rikare (minus det jag spelade för). Fast jag blev en upplevelserikare på detta underbara öl. Jag tror att mina kollegor Henning, framförallt, men även Eberlund hade älskat detta öl. Jag grämer mig lite att jag "bara" gav Nils Oscar en 8a. För denna förtjänar en plats som näst bäst av julölerna. Fuskar och får in en o.5 poängare till detta underbara julöl.
Balder anno 2009, inte så mycket om smakerna eller liknande Den är med andra ord fruktig och söt. Jag kommer fortfarande ihåg detta öl och har letat runt lite för att se om det går att fixa hem en till mig i dagarna. Dock har den inte nått mig än, då jag inte har varit på jobbet på senaste pga naturlig semester!
 
Julölsindex 7.5/10
Pris: 47 kr 500 ml
Inköpt år 2009 och finns inte i Systembolagets sortiment

Inga kommentarer: