2012-12-22

Planman Brewing (Anders Nilsen) Vinterstout A

Ja då var det dags att dra in en av alla hembyggare från Södertälje. Anders Nilsen är mannen bakom Planman Brewing och till mig har han skickat sina Vinterstouts A och B vilket ska vara öl nummer 43a och 43b. Vi börjar lite logiskt med den som heter Vinterstout A.

Vinterstout A är en stout kryddad med rom och saffran. Jag skrev om en saffransöl redan på morgonen och det har gett mig smaken av mer.

En sout på 7% ABV känns logiskt för juletiden men Anders är lite rädd för om spriten skulle tränga igenom så jag serverar den strax under rumstemperatur.



Doften är faktiskt lite spritig. Men spriten växlas ut lite av saffransdoften. I en stout brukar man känna en stark doft av malt, men det är faktiskt svårt att göra det så romen och saffranet är väldigt startk. En viss doft av kavring kan tränga igenom.

Smaken är riktigt häftig. Ja det är lite spritigt, men inte så att det är oangenämnt. Det är en komplex öl överlag då det är en hel del smaker som dansar runt i munnen. Det är en smak av kavring som baskar över ölet. Men så är det en stor stor smak av rom som mjukt växlar över till saffransmak. Det är väligt trevligt stickigt när man gör det.
Den spritiga smaken är alltså inte så farlig, för den bidrar till att det blir en fin växling.

Ölet har en trevlig munkänsla, men jag hade gärna haft lite lite mer. Svårt att klaga på en så kul öl även om jag inte tror att detta passar alla.

Så med tanke på hur svår den kan vara för ganska många måste jag tyvärr ge ett sämre betyg, MEN Anders. Du ska veta att jag uppskattade detta öl ordentligt.

Julölsindex 6/10
Pris 0 kr (olagligt att sälja hembrygd öl, men han fick en hembrygd öl tillbaka) 330 ml
Hembryggd öl säljs därför inte heller på Systembolaget

Inga kommentarer: