2012-12-08

Malmö Brygghus – Julöl 2012

Som traditionen kräver så fick jag ta mig ner till Malmö Brygghus och prova deras julöl. För två år sen var den riktigt dålig, förra året var den riktigt bra. I år är det åter ett nytt recept. Denna gången blev det en brown ale på låga 5,9 %

Jag träffar på bryggaren Thomas och han säger att han gärna har en lättare öl, som ändå är smakfull till sitt julbord. Vi börjar diskutera det och det är ett bra argument om hur vi äter en massa fet mat som man blir proppmätt på. Då är det bättre att ha ett lättare öl som passar bättre in i smaken.

En stor karamelldoft bryts av med lite kavring. Väldigt maltig och så kommer det fram lite kryddtoner. Jag frågar om kryddorna, men då rycker man på axlarna och säger. Det är inga kryddor alls i den. Det är eftersom det är så många olika maltsorter det kan upplevas som kryddighet. Det måste jag erkänna att jag inte riktigt tänk på tidigare.

Smaken är maltig, viss brödighet av kavring, karamell utan att bli det minsta söt vilket jag uppskattar. Men även en riktigt trevlig hint av pomerans.

Lite för lite beska. Men en trevlig eftersmaks av rönnbär.

Jag är imponerad och detta är ett väldigt kompetent julmatsöl. Vilket konstigt ord. Julmatsöl. Aja, det är hur som väldigt revligt och lättdrucket framförallt.

Julölsindex 8/10
Pris 60 kr FAT
Finns inte i systembolagets sortiment

Inga kommentarer: