2012-12-22

Hampus Brewing (Hampus Olofsson) Julporter

Ja då var det dags för del två av hembryggare. Men Hampus har jag ju skrivit om tidigare på Ölrådet. En väldigt duktig bryggare från Malmö. En av rösterna bakom Sveriges bryggradio.
Ni kan läsa mer om Hampus öl Suur & Tvaer här.

Hampus börjar med att berätta att han kanske inte rengjort flaskan till mig och är lite orolig för en infektion. Precis det man vill höra! Haha, men det är lite så med hembryggt, det måste inte vara så många krusiduller även om renlighet är A och O.
På tal om inga krusiduller, Hampus har den snyggaste flaskan än! Det är en Estrella Damm med en liten liten vit etikett där det står allt man behöver veta. "Julporter"



Doften är det inget fel på iallafall. Doftar malt, pumpernickel och nejlika. En liten doft av tobak vilket nog Hampus blir stolt över att läsa eftersom han har en fin arsenal av cigarrer hemma.

Smaken är det heller inget fel på. En av de saker man verkligen letar efter i en hembrygd öl är stiltypiskheten. Något jag personligen sällan klarar, men jag vill bryta barriärer! Hampus är smartare än mig och brygger öl som smakar bra istället.
En ganska tung porter om man får säga som så, den har en tyngre bas och den har en större munkänsla än många andra porters. Det smakar en del rostat, och även här är det pumpernickel smak som stiger ur en maltig bas.
Ganska fruktig och en hel del smak av russin. Det kommer en viss smak av vanilj på apelsinskal. Svårt att förklara hur jag tänker här märker jag. Men eftersmaken är väldigt god. En pomerans som flyter ut i en beska som påminner lite om nejlika som stannar kvar länge i munnen.
Skulle gärna haft lite mer rost, men annars är den väldigt god.

Detta är ett öl som hade passat strålande till risgröten och är sådär småjuligt och trevligt.

Julölsindex: 7/10
Pris 0 kr (olagligt att sälja hembrygd öl, men han fick en hembrygd öl tillbaka) 330 ml
Hembryggd öl säljs därför inte heller på Systembolaget

Hamous skickade med sin etikett i en kommentar nedan, jag väljer att publicera den här för den är ganska rolig och väldigt snygg.

2 kommentarer:

Hampus sa...

haha, inte så snyggt förpackat nä! här kommer den riktiga etiketten
http://img209.imageshack.us/img209/6272/insertpun.png

Jonas sa...

Roligaste etiketten jag sett i år.XD