2012-12-19

Stensbrogaard - Julebryg

Förra året var första gången jag fick prova öl från detta danska bryggeri. Efter det har jag gett på mig på dem igen och är troligen lika nollställd i år igen som jag var då vid första tillfället. Ett bryggeri som behagat att göra ett öl enbart för sushi. Det ölet är ett av de vidrigaste jag någonsin provat och det är därmed med lite skräckblandad förtjusning jag ger mig på detta öl. En kul sak med Stensbrogaard är att de odlar i stor mån sin egen humle.
 
En mörk kreation med ett stor vitt skum. Ölet har en säregen doft. Väldigt svår placerad och aningen komplex.
Mycket malt, kavring, pumpernickel, lite humle, lite russin och sen är det en massa kryddor. Viss del av kryddan är lakrits och kakao.
 
Mycket mörkt bröd i smaken. En hel del smak av råg. Mycket trevlig pomeranssmak och sen är det en knäcksötma som glider över i en smak av ren kakao(inte choklad), lakrits och anis. En väldigt fruktig efterbeska.
 
Klart över förväntan, men så mindes jag ju detta som ett gott öl förra året också. Kan funka både till maten och till julamyset efteråt.
 
Julölsindex 8,5/10
Pris 55 kr 500 ml
Finns inte i Systembolagets sortiment
 

Inga kommentarer: