2012-12-10

Nögne Ö - God Jul 2011

Ja då var det dags för denna sköra Norbagge. Snabb som Petter Northug och uthållig som björn Dählie.

Älskad av vissa, inte så älskad av andra.

På flaskan står det klart och tydligt att man ska hantera den varsamt. Det har jag ju gjort tänker jag och öppnar. Men så fort kapsylen åker av så börjar det skjutas upp skum ur flaskhalsen. Detta är ord som kommer att följa med över alla dessa tre årgångarna jag provar mig igenom!

Mörk, nästan svart med ett enormt skum. Ja det kommer ju skum ur flaskan likt lava ur en vulkan, precis som 2010!

En fruktig och chokladig doft precis som jag skrev tidigare är det som romerska bågar. Även här känner jag en ton av mörkrostat kaffe.

Ett komplext öl som bärs upp av en stor maltig kropp. Skillnaden mot 2010års model är att man här känner lite smak av humle som ger en trevlig beska till ölet. Det mörkrostade kaffet återkommer till ölet och ger en ny dimension innan det kommer en sötma av choklad. Det är som att dricka chokladmousse. Väldigt gott.

Ett öl för dig som verkligen vill sjunka ner i soffan och bara njuta av denna underbara kreation.

Julölsindex: 9/10
Pris: 46 kr 500 ml
Inköpt år 2011 och finns inte i Systembolagets sortiment

Inga kommentarer: