2012-12-10

Nögne Ö - God Jul 2012

Ja då var det dags för denna sköra Norbagge. Snabb som Petter Northug och uthållig som björn Dählie.

Älskad av vissa, inte så älskad av andra.

På flaskan står det klart och tydligt att man ska hantera den varsamt. Det har jag ju gjort tänker jag och öppnar. Men så fort kapsylen åker av så börjar det skjutas upp skum ur flaskhalsen. Detta är ord som kommer att följa med över alla dessa tre årgångarna jag provar mig igenom!

Mörk, nästan svart med ett enormt skum.

Vafalls, detta är ju inte samma öl! Vad i hela fridens namn? Jag känner det direkt på doften. Här ligger en hund begraven.
En snabb flukt på flaskan säger att öler har gått ner i alkoholstyrka. Ja men det är nog mer än så?
7,5 % ABV istället dessutom. Jaja, då blev det genast lite mer spännande.

Jo det är klart fruktigare än tidigare i doften. Det är lite mindre rost i doften, och mer rökt doft.

Det är en doft av charkuterier, lite kryddig ton men fortfarande av choklad. Fruktig och rökt som jag nämnde tidigare. Ja det är lite vad jag förväntat mig, men det är klart intressant.

Mmm! Detta är gott, inte alls som förra året, men väldigt bra och väldigt juligt.

Det är en smak av välkryddade charkuterier som växlar ut i en sötma som är väldigt trevlig. Väldigt härlig rökig ton ur denna ytterst komplexa öl.

Lite torkad frukt främst aprikoser och russin på en bädd av råg. Ja en så kommer det en smak av choklad som rundar av ölet. Men när jag fått upp värmen lite upptäcker jag en liten hint av lakrits som är riktigt jädra bra där i eftersmaken. För övrigt bärs den upp av en klockren beska som tillsammans med chokladen för ölet i mål.

Ett av de bästa ölen på marknaden i år. Riktigt bra! Passar kanske inte till den svensk julmaten, men när jag myser ner i soffan, så kommer jag garanterat ha en av dessa med mig.

Julölsindex: 9/10
Pris: 48 kr 500 ml
Släpps den 1/12 till Systembolagets sortiment

Inga kommentarer: