2012-12-05

Hantverksbryggeriet - Julnarren

Ett öl jag hittade i min ölstuga när jag släppte loss Kristopher och Gripen. Jag sa åt dem. Pågar gå in och ta en öl ni vill. Det var lite min julklapp till dem, även om jag fick några grymt fina saker tillbaka.

Detta öl prisades nyligen på Örebros ölfestival som det bästa julölet på festivalen. Grattis till er säger jag!

Det är ett mahognybrunt öl, dvs ganska rödbrunt i färgen. Litet vitt skum på toppen.

Detta öl har nog ett år på nacken (minst) och jag börjar fundera på hur jag ska kunna hålla reda på alla julölen jag har sparade samtidigt som jag tar in första dofterna. Det är av karamell och russin. Lite annan torkad frukt och lite melass.

Smaken är riktigt trevlig. Den har utvecklats en del över att stå i källaren. Kommer inte ihåg att den var så här kraftig men ändå lite vinös.

Det börjar i torkade frukter, lite aprikos och sedan en väldigt trevlig russin smak. Det är en klart tyngre och fastare maltkropp man möts av och sedan kommer en smak av melass och mörk sirap. Inte så sött men det är upplyftande.

Ölet blir lite vinöst innan det glider ut i en klockren beska.

Julölsindex 7/10
Pris: 40 kr 330 ml
Finns inte i Systembolagets sortiment, men går att beställa via lokala sortimentet

Inga kommentarer: