2012-12-11

Nögne Ö - Underlig jul 2011

Jaha då har vi nästa norrman ut i fältet, men denna gången är det mer som en suber sub i Ole-Gunnar Soksjaer klass. För denna har jag aldrig trott vara bra, men trotts allt har jag alltid tappat hakan av den. År 2011s modell ett år senare då? Ja det är spännande så klart!

Det doftar underbart av julkryddor av alla dess former. Koriander, ingefära, nejlika, pomerans men framförallt doftar det kanel och kardemumma.

Man känner att det doftar likt pepparkakor, och jag har lärt mig av mina misstag. Fram med en god bit ost och nu kör vi!

Precis som tidigare blir jag lite häpen av att den är så tun, men man är ju förberedd för det!

Det smakar aningen kavring, lite mynta men sen kommer alla kryddorna. Härliga citrustoner inleder för att sen kommer en beska och kanel och kardemumma.

I dess avslut är det en mysig mintchokladbeska. Svårt att sätta fingret på den smaken. Lite ingefära dessutom.

Detta är ölet jag gav 10/10 i fjol. Det är inte lika klockrent i år, men det är en toppoäng. Sed sina låga 6,5% ABV, är det klockrent för julbordet och att det faktiskt är väldigt gott är det en specialare för efter maten. Höga betyg för sin julighet.

Julölsindex 9,5/10
Pris: 46 kr 500 ml
Inköpt år 2011 och finns inte i Systembolagets sortiment

Inga kommentarer: