2012-12-17

Sigtuna - Merry Christmas 2010

Här kommer en recension ur arkivet! Jag provade en, men den var tyvärr oxiderad och dålig. Men jag ville minnas att jag redan skrivit om denna och ja, här är den! Så håll tillgodo, en gammal goding!
 
Igår slet jag fram en gammal favorit från förra året.
Bara för att se om den hade utvecklats. Okey jag erkänner jag skulle spara den men hade glömt att jag hade den.
 
Jag ska inventera lagret en dag då jag har tid! Hur som helst är Sigtuna ett litet svenskt favoritbryggeri när det kommer till julöl. Man är nog det bästa utan att rucka på kungen från Nils Oscar så tar man ofta samtliga platser bakom.
 
Doften är trevlig av kavring och aningen av någon latkris, jag känner en annorlunda bismak, eller heter det bidoft? I doften. Spännande domft faktiskt.
 
Från ölet är smaken av ingefära, därav bismaken, bidoften…ja ni fattar! Det är en välkryddad öl, precis som jag kom ihåg det. Men det är verkligen oerhört mycket kryddor. Jag trodde att detta ölet skulle utvecklas och bli fräsigt. Det är fräsigt, men inte riktigt på det viset jag trodde. Det är faktiskt ganska gott. Det smakar en el del choklad och då kolsyran är mer eller mindre borta trycks den nu fram ännu mer, aningen vaniljsmak när man inte känner kryddorna."
 
Lite synd att min egen jag hade hemma var förstörd, men det var med gott minne jag läste denna recension.
 
Julölsindex 7,5/10
Pris: Oklart 500 ml
Inköpt år 2010 och finns inte i Systembolagets sortiment

Inga kommentarer: