2012-12-05

Malmö Brygghus – Julöl 2011

Då var det åter dags att titta in i arkivet. Det är så att jag kanske inte hinner förbi brygghuset i Malmö och vill ändå ge dem cred för ett av de bästa julölen anno 2011. Det var nämligen riktigt gott.

Jag smög faktiskt in dit helt ensam och satte mig. Jag gömde mig i ett litet hörn och njöt i fulla drag. År 2010 blev ölet inte helt lyckat och därför var det med tunga steg jag gick in på brygghuset.

Jag hoppas innerligt att man lyckats precis lika bra i år som man gjorde förra året. Annars får jag gå dit och skälla lite på dem! Tyvärr har jag ingen bild så jag bjuder på en bild på min idol i julutstyrsel istället.

”En julöl på 6,9% ABV bjuds det på i år från Brygghuset mitt i Malmö.

En varm blodröd färg med ett litet ljusbrunt skum.

I år doftar den härligt av kryddnejlika. Aningen torkade aprikoser och lite rökig doft.

Förra året var den inte helt klockren. I år är smakerna klart förbättrade. Det börjar i kraftigt med en stabil maltgrund. Detta övergår i en smak av pommerans och pomeransbeskan som man får av att bita i en oskalad apelsin. På ett positivt vis hur man nu än kan förmedla det. Sen kommer en rökig smak innan kryddnejlikan tar över i och för ölet till aprikoser och lite kavring."

Julölsindex 8,5/10
Pris: 77 kr 400 ml fat
Inköpt år 2011 och finns inte i Systembolagets sortiment

Inga kommentarer: