2012-12-17

Sigtuna – Midvinterblot 2011

Ett av mina favorit öl från förra året var Sigtunas Midvinterblot. Jag sparade en flaska även om jag inte trodde att den skulle utvecklas utan att den skulle bli sämre av att ligga ett år.
 
Svart, helt utan skum. Tyder på hög AVB. Det är på hela 10,1 procent.
 
Så skrev jag förra året och ja nog är det helt skumlöst även nu. Det är iofs inte alls något som gör det illa. Tvärtom, det gör faktiskt ölet lite spännande.
 
Jamen här doftar det choklad! Väldigt gott om choklad. Även doften av pumpernickel och lite kryddor.
 
Smaken är stor av choklad. Riktigt trevlig faktiskt. Lite sojakänsla och sen smak av pumpernickel kaffe och en liten touch av salmiak.Det som jag känner i jämförelse med förra året är att det är lite fruktigare och det smakar liter torkade frukter och lite fikonmarmelad.
 
Ja detta var verkligen precis lika bra som det var förra året. Hatten av Sigtuna, detta var ett uppdrag väl gjort!
Det ölet saknar i kolsyra vinner det i smak.
 
Juligt, njoo det får man nog ändå säga. Framförallt ett öl att njuta länge av.
 
Julölsindex 9/10
Pris 33 kr 500 ml
Inköpt år 2011 och finns inte i Systembolagets sortiment. Årets finns dock att köpa för 23 kr på 330 ml

Inga kommentarer: