2012-12-02

Amager Bryghus - Julebryg 2009

Förra året berättade jag att det var en imperial witt som är hållbar till 2014 och därför borde jag kanske lagra den? Ja det har jag gjort också!

Enligt flaskan är detta en imperial Nisseöl och kommer från Tomten som egentligen heter Kurt. Ja det låter kanske konstigt för en del, för mig låter det bara typiskt ”amageristiskt” och härligt danskt.

Jag delade denna förra året med Kristopher och vi båda var helt lyriska. Men i år då?

Ohh härligt varm och inbjudande doft. Doftar julkola, karameller, humle, vete och ischoklad. Det är precis lika inbjudaden som den var förra året även om jag vill minnas att vetedoften var lite mer betydande.

När jag är nöjd med något lutar jag mig ofta tillbaka och bara säger: Fint! Detta är ett sånt tillfälle. Jag är i min egen periferi och njuter i fullaste drag.

Jävlar vad fin den är! Bryggeriet har verkligen lyckats med detta öl. Det är om än ännu bättre än förra året och är så löjligt juligt. Det kommer att passa till maten och som det gör nu. I soffan, några ljus på bordet och insvept i en filt med mina kära.

Smaken då. Jo det är en maffig och krämig öl. Smakar julgodis ackompanjerad med en viss beska som enbart förhöjer ölet och inte alls blir ojuligt beskt. Härliga toner av dadlar som badat i kola och knäck. Det är ett maxbetyg på gång. Jag hoppas innerligt att jag har en kvar i gömmorna. Annars kanske tomten kommer med en!

Julölsindex 10/10
Pris: 60 kr 500 ml
Inköpt år 2011 och finns inte i Systembolagets sortiment

Inga kommentarer: