2012-11-19

Nynäshamns ångbryggeri - Mysingen midvinterbrygd

Jag försöker väl skoja till det lite med att berätta om att årets mysigaste öl är här. Men eftersom det kommer från Nynäshamns Ångbryggeri betyder det att det är något från det maritima Nynäshamn. Just Mysningen är vattnet mellan fastlandet och ön Utö.

En svart dryck, inte mycket till skum.
En rostad doft som sticker till av kryddnejlika. Söt doft av lite melass.

Smaken är även den rostad. Bra maltbas och härliga toner av kryddnejlikan. Även i smaken känner jag en smak av melass men även lite vanilj. Inte alla söt detta till trots och inte heller så besk. Efter att det blivit lite varmare känner jag en smak av kummin.

Borde gå fint på julbordet. Men den blir lite trist efter ett tag tyvärr.

Julölsindex 6/10
Pris: 32 kr 500 ml
Systembolagets ordinarie julölssortiment

3 kommentarer:

Joakim sa...

Ett mycket bra initiativ att göra ett krafttag i julölshyllorna. Det är verkligen en glad överraskning att många av de mindre bryggerierna valt att släppa ett eller flera julöl. Detta som en god motpol till storbrggeriernas standardjul öl som nog många tröttnat på och känner lika väl som Kalle och hans vänner. Själv har jag inhandlad den danska julölslådan från beställningssortimenten. Fler spännade julöl tror jag kan vara ett sätt att locka över fler till "finölshyllorna" och ge våra mindre bryggerier nya kunder. Som sagt bra inititiv. Kommer du publicera någon enskild julölstopplista?

Balder sa...

Hej. Först och främst, tack!
Jodå det kommer en topplista. Den bör bli klar i veckan. Ska bara hinna dricka alla först! Ett hårt jobb men någon måste göra det!

Balder sa...

En sak till. Jag kör hela danske julölskassen här också! Den är riktigt bra!