2012-11-16

Corsendonk - Christmas Ale 2011

Ett öl som släpps på Systembolaget är denna. Men detta är förra årets version.

En klassiker som vi valt att lägga på hyllan ett år för att se dess utveckling.

Jodå vist har den blivit bättre. Inte magisk eller himmelsk, men klart bättre än hur den färska var (räknat 2011, vid tillfället hade jag inte smakat årets version).

Förra året skrev jag att man ska dricka den i september vilket en belgare sa åt mig att göra. Den här belgaren är inte dum så jag litar på honom och sparar den till i början på november.

Doften är kraftigare än jag mins den. Väldigt söt doft av karameller, sirap och fruktiga toner. Just frukten kände man inte så mycket av förra året.

Fruktigheten i ölet har ökat på ordentligt, jästen har utvecklats och spelar en större central roll i detta fina ölet. Fortfarande är det ett väldigt sött öl som matchar den lilla söta flaskan! Passar nog inte helt in på det svenska julbordet, men det passar verkligen som en för öl eller som en njutning framför brasan.

Julölsindex: 7,5/10
Pris: 21 kr 250 ml
Inköpt år 2011 och finns inte i Systembolagets sortiment (2012 finns i årets sortiment)

Inga kommentarer: