2012-11-26

Falcon - Julöl 1994

Nej nu jäklar. Vadå en klassiker från 1997 som året mellanöl sa? Detta är ett öl som gick ut i datum år 1996 vilket gör att vi kan spåra det till år 1994. Vänligen motbevisa mig om jag har fel!
 
I detta fall väljer jag mellanölet på 2,8% ABV. Jag lägger in även baksidan på ölet med en etikett som säger att vörtstyrkan är på 3,3%. Riktigt kul att läsa detta faktiskt.
 
Jag undrar lite varför Mange sparar på sånt här gammalt mög. Men det är så jäkla coolt att han tar fram det och bjuder på det när man kommer på besök.

 
Det är en söt maltig doft. Doft är som mörk sirap. Balanserad beska i doften.
 
Smaken är len och fin som siden. Väldigt söt och maltig. Lite dåligt med kolsyra men vad förväntar man sig från 1994? Väldigt härlig sötma trotts allt. Bästa Falcon på länge.
 
Denna fanns inte på Untappd. Fanns inte Untappd 94? Lite dåligt. För er som inte förstår, Untappd är en app till mobiltelefoner. Man lägger in vad man dricker just nu. En väldigt trevlig uppfinning för oss i ölsvängen!
 
Till höger på denna sidan kan man tex. Se de tre senaste ölen jag drack via Untappd.
 
Julölsindex: 6/10
Pris Gåva
Finns inte i Systembolagets sortiment 

3 kommentarer:

Gyllenbock sa...

Snygg etikett på den rackarn. Hade inte kunnat gissa ölet fortfarande skulle vara såpass välsmakande.

Balder sa...

Ja, man blir väldigt förvånad. Vi satt bara och skrattade innan och sa, detta kommer ju att smaka så jäkla illa. Men det var tvärtom väldigt gott.

Smakar mer från denna än en från i år. Klart positiv överraskning.

Delreich sa...

Så vitt jag kan se så är det alkoholhalten som är 3,3%. Vörtstyrkan anges vara 9,8%.