2012-11-30

De Dolle - Stille Nacht 2011

Fortsätter på den inslagna vägen.
De Dolle Stille Nacht är ett öl som förföljer oss i Ölrådet lite. Vi drack det hemma hos Henning för tre år sen. När Henning hade öppnat alla dörrar och fönster för att skapa en känsla av kyla. Det var ta mig fan svinkallt! Vi skrattar fortfarande år hur vi satt där i hattar, mössor, vantar och halsdukar.
 
Det förföljer oss också för att jag varje år väljer att inte tycka om den. Jag vet inte varför. Varför tycker alla så mycket om detta förbannade öl?
 
Som jag sa tidigare så bestämde jag mig i somras för att jag ska ge mig tusan på att tycka om detta öl. Jag köpte 4 stycken på en belgisk webshop.
 
Så här sa jag i förmiddags och det vidhåller jag fortfarande. Det har ständigt varit en järnig smak som att slicka på en frusen lyktstolpe för att sen lossa på den med att hälla billig polsk vodka över tungan för att få den att lossna. Nej detta är ett öl jag inte förstår mig på.
 
Men nu, då provar vi en som bara har ett år på nacken.
 
Doften av sprit är det första som slår mig. Det var inte så obehagligt vid den förra jag drack. Men detta är klart spritigare. Doftar av plommon och skumbananer. Men tyvärr tar den spritiga doften över det mesta. Men jag anar en viss krydda i mitt stilla sinne.
 
Yipes! Där har vi den där lyktstolpen som någon hällt T-sprit på. Det smakar som jenka smakar, fast det gillar jag av någon anledning. Tänker på att Jenka och smörjmedlet 5-56 faktiskt luktar nästan precis likadant.
 
Det kommer inte lite kryddad smak och sen lite smaker av frukt och lite sötma. Vilken skillnad det är på 2011 och 2010!
 
Tyvärr Stille Nacht, din natt blir kort. Det blir faktiskt vasken för dig och sängen för mig. Värmen ölet get höjer dess betyg, men i övrigt är det inte mycket mer ljus jag ser. Men jo jag har sett ljuset i tunneln. Detta år får stå kvar på hyllan och möta ljuset om 2 år.
 
Julölsindex: 4/10
Pris: 30 kr 330 ml
Finns inte i Systembolagets sortiment

Inga kommentarer: