2012-11-30

Carlsberg – Semper ardens Christmas ale 2010

Förra året fixade den oerhört trevliga och sympatiske Himmelriket fotografen Peter Lind detta julöl till mig. Det fick mig att trilla av stolen då. Jag vill minnas att jag sa något som julöl från Carlsberg, ja det ska vi såga utmed fotknölarna. Jag drack det i Lund hos Gripen med honom och Kristopher.
 
Vi hade nästan glädjetjut och skratt av detta öl. Ja, jag måste helt enkelt ge det en chans till och det kommer även ett lite senare idag från år 2007 som jag råkade springa på. Khioskh i Köpenhamn är så sjukt, man kan hitta nästan vad som helst!
 
Doft av aprikos, malt, kardemumma och mörk sirap. Lite melass och karameller i doften. Det doftar som ett Barleywine.
 
Ja det är galet, det smakar som ett klassiskt engelskt barleywine i nästan alla led. Det är en väldigt varm och trevlig karamellsmak. Aningen vetetoner och en mycket tung och trevlig maltbas. Riktigt varm och trevlig humleton som fäktas med farinsocker, nejlikor och kardemumma.
 
Detta är sanslöst, den är ta mig fan lika bra som förra året!
 
Julölsindex 8,5/10
Pris: 43 kr 660 ml
Inköpt år 2012 och finns inte i Systembolagets sortiment

Inga kommentarer: