2012-11-18

Jacobsen - Golden Naked Christmas Ale

Jaha, då var det dags för en av klassikerna att ta sig vidare genom utloppet. Jag har vid två raka år delat denna med min far, men i år orkar jag inte klydda med att låta andra vara med på mer än dom ölen jag provar precis vid just det tillfället.
För några år sen räknade jag det som ett av de mest spännande och som ett utropstecken utöver det vanliga. Förra året klankade jag ner på det nått otroligt eftersom jag spårade iväg i nördighetens tecken.
I år get jag den ett nytt försök och hittar tillbaka till lite ljusglimtar med ölet.

Det som jag tror kan locka många är att man får en lite lyxigare öl för en liten peng. Det är ju ett fantastisk pris med 55 kronor för 750 ml.

Jacobsen är för övrigt Carlsbergs egna ”microbryggeri” som man använder sig av när man vill göra något spännande. De gör bland annat en blonde som heter Saaz blond. Ett öl som är väldigt matigt och trevligt. Man brygger varje jul ett julöl som ofta dyker upp på systembolaget.

Ölet är verkligen fint att titta på, det är mahognybrunt och med ett läckert kraftigt skum. En krona värdig en kung. Återstå att se om den kan bära sin krona.

Doften är av aprikoser, väldigt mycket aprikoser. Sött som socker från frukten.

Smaken börjar lite maltig men sen går den över i ett solo av torkade aprikoser. Sött så in i! Ganska fyllig öl med vissa toner av vete, smörkola och pomerans.
Ölet är lite spritigt, något man försökt dölja med sötma. Jag tycker att spritigheten är aningen oangenäm men den är även väldigt bra som lite uppvärmning.

Bra öl till maten om man tycker om torkade aprikoser. Hade fungerat riktigt bra till fågel. Kommer nog att ta en sådan till julkalkonen.

Julölsindex: 6/10
Pris: 55 kr 750 ml
Systembolagets ordinarie julölssortiment

Inga kommentarer: