2012-11-21

Black Rooster Brewery – The Pro’s and con’s of Christmas

Jaha, detta extremt långa namnet kommer jag redan nu att förkorta ner. Om det hade varit min ölbloggar kollega Alf hade den hetat BBRTPACOC och det är fantamig långt som the Destroyer i star wars.
Lite med sorg i halsen jag dricker detta öl. Black Rooster meddelade nämligen härom veckan att man har gått i graven.

Detta är ett brown ale till stilen och det kan nog kännas ganska juligt.

Doftar lite som den svettiga socka jag hängt upp på väggen i väntan på den store mannen med det vita skägget. Ja den med socker på. Viss rostad ton och en doft av humlekottar.

En härligt besk kombination av kryddnejlika och humle.
Ölet besitter en härlig maltbas som ger ölet en knuff in i humlesmaken som sen tas över av lite kryddor. Framförallt är det nejlika man känner men även lite anis. Viss aprikossmak och vörtbröd.

Väldigt mycket smak och inte så vinöst som många andra Brown ales är. Om det är så juligt vet jag väl inte. Det passar strålande till sillen och resterande julöl. Hade det varit ett sitta ner och njuta öl hade den fått en femma, men med maten på bordet är det en 8,5a. Jag möter det relativt halvvägs och get det en 7a med tanke på hur det är med maten.

Julölsindex 7/10
Pris: 55 kr 500 ml
Finns inte i Systembolagets sortiment

Inga kommentarer: