2012-11-15

NU kör vi julöl och öppnar starkt med Blå Chimay

Ja då är det äntligen dags för Ölrådets feta uppdatering.
Tyvärr måste jag börja med att beklaga mig lite. Jag har inte riktigt hunnit få till precis allt det jag velat, MEN det kommer ändå att bli riktigt bra.

Vi börjar idag med några recensioner och varannan dag lägger jag upp statistik och framförallt vilka dagar jag recenserar vad.

Så nu är klockan 10.00, dörrarna har öppnat och det är dags för julölets mecka att öppna....Systembolaget.

Jag kan inte göra annat än att välkomna mina vänner in! Nu kör vi första ölet ut i denna extrema julölsuppdatering.
 
Jag kommer att fullkomigen peppra er med julöl i år. Mitt mål var satt högt, väldigt högt. På 40 dagar ska jag ha avverkat 200 öl. Det var målet.
 
I skolan fick man lära sig, sätt ett mål, men även ett krav. Målet var 200 och kravet var 150. Jag har under några dagar gått igenom en del som inte finns på systembolaget, men jag kommer att köra en genomgång av samtliga öl som faktiskt kommer på just systembolaget.
 
Systembolaget får utstå mycket kritik, men det är världens bästa vinbutik och det är ta mig fasen en av de bästa butikerna i världen vad det gäller julöl!
 
Jag börjar med ett julöl som ligger mig och mina kollegor i Ölrådet väldigt varmt och hjärtat. Ett öl som ni kan få tag på i nästan samtliga systembolags butiker ute i Sverige. Jag pratar om den blåa Chimayen.
 
Den blåa Chimay var ursprungligen ett julöl bryggt av trapistmunkarna av Notre Dame de Scourmont, men den var så populär att den blev bryggd under hela året istället.
 
 
 
Detta öl har en så sanslöst inbjudande doft. Torkad frukt och sötman från mörk sirap. Väldigt kryddig doft och en härlig doft som påminner lite om sommarbär.
 
Smaken är även den kanon. Den är värmande som ett julöl ska vara. Även här är det en kryddig smak som blir till torkade frukter. Jag dricker faktiskt en från år 2009 vid tillfället jag skriver detta så jag känner en del russin som man inte får i den vanliga. Russin är en smak som uppkommer i Chimay om man lagrar den. Chimay är ett öl som är helt himmelskt att lagra för övrigt.
 
Vi fortsätter i smaken och den torkade frukten börjar ge lite smak av pomerans och det hör ju julen till.
 
Detta öl, är inte något öl för maten. Det är på hela 9% ABV och därför är det ett öl för soffan efter maten. Väldigt gott och som vanligt när det är belgiska trappistmunkar bakom bryggningen är det oerhört bra hantverk.
 
Julölsindex 8,5/10
Pris: 29 kr 330 ml
Systembolagets ordinarie sortiment

Inga kommentarer: