2012-11-29

De Struise - Tsjeeses Reserva Bourbon barrel aged

10% ABV.
Lagrad 6 månader på bopurbonfat.
 
Från en mycket spännande flaska men en ytterst märklig etikett kommer det en ljus bärnstensfärgad dryck. Ja jag ska vara helt ärlig, det har varit lite mycket öl nu på senaste och jag har helt sonika blandat ihop vilken flaska som var vilken.
 
Eftersom den förra var för kall har jag redan låtit denna stå ut en timme och det tror jag förhöjer.
Doftar muscovado socker och aningen mörk sirap. Fortfarande vissa skumbanansdrag men framförallt kommer eken fram. En liten doft av majs och bourbon, men väldigt lite.
 
Smaken är spännande, väldigt söt ganska komplex. En hel del aprikoser som sig bör i en julöl. Men det spränger igenom en hel del julkryddor. Anis, koriander, pomerans och sirap låter inte som en bra kombo, men det funkar väldigt bra. Klara vaniljtoner från ekfatslagringen.
Även i smaken känns det lite skumbanan, men även en trevlig beska. När ölet börjar bli lite varmare så kommer det fram den russinsmak och även lite cocos.
 
Cocos kände jag inte i den tidigare, men den vad som sagt lite för kall.
 
Julölsindex 8/10
Pris 51 kr 330 ml
I exklusiv Weblancering. Finns inte i Systembolagets sortiment.

Inga kommentarer: