2012-11-16

Abita – Christmas ale 2011


Jaha, fortfarande lite segt. Jag har inte riktigt hunnit in på ölen som släptes på Systembolaget igår.
Första kommer att komma idag och sen kör vi gärnet på dem ett tag!

Kommer ni ihåg denna? Den kom förra året och kändes ofärdig och riktigt dålig. Vad gör man då? Jo man köper en till och låter den ligga i ett år.

Förra året tyckte jag att det var en söt liten flaska och det måste jag vidhålla. Flaskan är ju densamma så klart. Jag tyckte även att det var bra med en mildare julöl på 5,5% och det står jag för även i år. Skönt att levern får vila lite!

Abita från Louisiana gjorde väl sin debut på systembolaget förra året tyvärr satte man inte chansen att få in benet då ölet var dåligt och undermåligt.

Men nu då? Vad tycker jag iår?

Väldigt härlig doft, luktar brända mandlar och knäck, men det finns en viss fruktighet och aningen pommerans i doften.

Men jösses, det smakar precis lika illa som förra året! Det smakar ofärdig vört och det är en smak av våt kavring. Nej Abita, detta är verkligen inte bra. Det är rent av värdelöst.

Tack till systembolaget som inte tog in denna i år igen! I år fick vi Widmer brothers istället.

Julölsindex: 2/10 och det är för att doften ändå är som det ska. Samma poäng som 2011. Grattis Abita!
Pris: 25 kr 355 ml
Inköpt år 2011 och finns inte i Systembolagets sortiment

Inga kommentarer: