2012-11-29

De Ranke - Père Noël

En julöl från belgiska De Ranke. Ett bryggeri som har förvånat mig förr med både bra och dålig öl.
Direkt kapsylen lättade så var det som en vulkan av skum som kom upp. Det är ett enormt tryck och jag får ett glas med skum som får vänta in några minuter innan jag ger mig fan på att jag ska kunna dricka det.

 
Nu ska vi se, bordet luktar unket av ölet men ölet doftar vinöst. Men jösses, det doftar lite julmust med jästa och torkade aprikoser. Men även en doft av kardemumma.
 
Galet kolsyrad och massor med smak, precis i min stil. Det smakar aprikoser, jäst och lite äpplen. Det är minimal, rent av ingen sötma, trots den fruktiga framtoningen. Aningen spritig touch men det kan man leva med. Det värmer ju gott i vintermörkret.
 
Julölsindex: 6,5/10
Pris: 25 kr 330 ml
Finns inte i Systembolagets sortiment

Inga kommentarer: