2012-11-30

De Dolle - Stille Nacht 2010

De Dolle Stille Nacht är ett öl som förföljer oss i Ölrådet lite. Vi drack det hemma hos Henning för tre år sen. När Henning hade öppnat alla dörrar och fönster för att skapa en känsla av kyla. Det var ta mig fan svinkallt! Vi skrattar fortfarande år hur vi satt där i hattar, mössor, vantar och halsdukar.
 
Det förföljer oss också för att jag varje år väljer att inte tycka om den. Jag vet inte varför. Varför tycker alla så mycket om detta förbannade öl? Jag började tro att mina var dåliga så jag drog hem några nyare från Etre Gourmet. Får se om det blivit bättre i senare inlägg.
 
Det har ständigt varit en järnig smak som att slicka på en frusen lycktstople för att sen lossa på den med att hälla billig polsk vodka över tungan för att få den att lossna. Nej detta är ett öl jag inte förstår mig på.
 
Förra året fick jag dessutom en infekterad flaska. Ja den var för övrigt även den från 2010. Men det ska vara sjukt bra att lagra denna julöl.
 
Jag har därför ett par undangömda och jag hoppas att jag en dag ska förstå den.
 
Men detta luktar ju inte fy skam. Lite plommon, farinsocker och lite banan. Ja så kommer det, den där obehagliga doften av sprit. Men här kommer nog lagringen in. Det doftar inte längre polsk vodka, det är som dålig dansk cognac istället. Ett par steg upp, men fortfarande inte så att jag är så imponerad.
 
Men smaken, där snackar vi en utveckling! Stor sötma, karameller, körsbär, andra syrliga röda bär, farinsocker och så den danska cognacen. Men cognacen är inte helt felplacerad denna gång. Det är fortfarande spritigt och järnigt, men inte alls så illa som tidigare år.
 
Nej det går ner och det går upp likt solen. Men jag känner ändå att jag kan ge ut mitt högsta Stille nacht betyg och inte bli hängd på kuppen.
 
Julölsindex: 5/10
Pris: 30 kr 330 ml
Finns inte i Systembolagets sortiment

2 kommentarer:

Peter L sa...

Jag har samma intryck som dig Balder. Såg mycket fram emot att testa min -09 i förra veckan.

Var OK men långt ifrån vad många andra tycker. Kollade mina anteckningar och är står fikon i cognac som en del av smaken.

Balder sa...

Det var en klockren liknelse Peter. Fikon i congac.