2012-11-30

Carlsberg – Semper ardens Christmas ale 2007

Jaha, vad är då sjukare än dagens tidigare öl? Jo samma öltyp men från 2007. Ja den råkade sitta på en hylla på Khioskh i Köpenhamn. Denna underbara affär och jag lyckades smuggla ut den under mina medkompanjoners radar. Hur fasen kunde ni missa att jag handlade öl från Carlsberg?
 
Nu kommer det roliga. Jag kan copy/pastea hela min förra recension. Det är nämligen inte mycket som är annorlunda. Viss skillnad i smaken.
 
Doft av aprikos, malt, kardemumma och mörk sirap. Lite melass och karameller i doften. Det doftar som ett Barleywine. Ja så samma som 2010.
 
Ja det är galet, det smakar som ett klassiskt engelskt barleywine i nästan alla led. Det är en väldigt varm och trevlig karamellsmak. Aningen vetetoner och en mycket tung och trevlig maltbas. Riktigt varm och trevlig humleton som fäktas med nejlikor och kardemumma.
 
Detta är sanslöst, den är hur bra som helst!  Såg ni skillnaden? Det är inte så sött som tidigare år och det gör ölet ännu bättre. Detta är fan sjuk, en Carlsberg driver upp på topplacering med det tredje högsta betyget man kan få. Nej den får inte en 10a, den får inte en 9,5a det får en 9a.
 
Återigen står jag här med hakan i knät och snurrande skalle. Till mitt försvar vill jag berätta att jag vaskade hälften. Pallade inte klämma en bomber själv.
 
Julölsindex 9/10
Pris: 68 kr 660 ml
Inköpt år 2012 och finns inte i Systembolagets sortiment

Inga kommentarer: