2012-11-23

Hornbeer - Helge

Nej nu är jag ganska trött på all denna svenska och brittiska julölen att vi kör på en hel dag med danskt och vi kör på en hel dag från Hornbeer. Jag har dessutom haft lite tid att lägga in mina egna bilder. Något ni kanske märkte på inlägget igår. Men jag är ganska nöjd med Systembolagets bilder så kan kanske fortsätter på dem. Vad tycker ni? Skriv gärna en kommentar om vad ni tycker!

Från Elixir Wines Julölskasse. Kasse betyder låda på Svenska ifall ni undrar.
 
En rödskimmrande mörk öl med ett fint vitt skum. En kunglig gestalt. Då det ser ut som en mörk mörk kriek.
Det doftar inte, det stinker svett, fotsvett rent av! Men det finns något trevligt i denna doft men det är helt omöjligt att precisera då det är alldeles för jobbigt att lukta på det. Men det är något bär som sätter den goda doften. Inser hur dumt detta låter, men jag fortsätter till smaken.
 
Haha sa jag mörk kriek? Det smakar som en mörk kriek troligen hade smakat! För er som undrar vad en kriek är så är det ett belgiskt spontanjäst öl smaksatt med körsbär. Prova gärna, för det är hemskt gott att smutta på!
Smak av rönnbär, körsbär och svarta vinbär. Väldigt fruktig, lite syrlig men även en maltsötma som göt ölet väldigt speciellt.
 
Nej nu känner jag doften också. Det oangenäma är som bortblåst. Nu är det oerhört fruktigt av alla bären. Väldigt härlig och ganska ljuvlig doft.
 
En väldigt konstig öl. Beskrivet av Hornbeer själva som ett Barleywine. Passar kanske inte så väl till maten, men till gröten eller som njutning på kvällen. Ja till gröten. Detta är ölet som kommer att passa som handen i handsken till vår gröt eller ris a la malta!
 
Julölsindex 7,5/10
Pris: 55 kr 500 ml
Finns att beställa via Elixir Wine, annars inte i Systembolagets ordinarie

1 kommentar:

Balder sa...

Sharing is caring!