2012-11-28

Brasserie Dieu du Ciel - Solstice d'Hiver 2009

Jag sprang på en ganska ny bekant under julölssläppet. Det mycket trevliga Lukas började prata om detta så jag blev grymt sugen.
Återigen drar vi fram detta underbara ölet från Kanada. Ett av de bästa ölen från Kanada som jag har smakat på.
 
Sen kan man diskutera om detta är ett julöl eller ej, i mina ögon är det inget julöl men det är ett vinteröl och då får det faktiskt vara med. Precis som Hibernation ale osv. Men poängen dras så klart ner en aning på grund av just detta.
 
Mitt lager börjar sakterliga sina och jag har nog bara en kvar. Den får vi väl spara till nästa år då den sägs vara som bäst efter 4-5 år.
 
Som ni vet har jag varit i Kanada ett par gånger tidigare och gillar uppskattar Dieu du Ciel väldigt mycket. Jag har blafat av det mesta ur deras sortiment och tycker att det är hemskt tråkigt att de är så sällsynta i Sverige. Men när det är SWBF så tar jag alltid ett lite längre stopp hos Wicked Wine för att dricka lite Dieu.
 
Solstice d'Hiver är som en varm filt man sveper in sig i. Bara namnet är mysigt att säga
En stor maffig maltbas som drar med sig en humleton av det varmare slaget. Smakar lite som brända mandlar och lakrits. Massivs med russin men även  en aprikossmak och lite ingefära. Detta ölet blir faktiskt bara bättre med tiden.
 
Kommer ni ihåg när jag sa att det skulle få poängavdrag för att det inte var ett ljuöl? Det för det men når ändå nästan toppen men får nöja sig med 9,5. Galet bra och jag hoppas att ni där ute får chansen att dricka detta öl.
 
Finns förhoppningsvis på en krog nära dig. Själv har jag köpt min i Vancouver, där det faktiskt är svårt att få tag på Dieu de Ciel.
 
Julölsindex 9,5/10
Pris: 35 kr 341 ml
Finns inte i Systembolagets sortiment

1 kommentar:

Anonym sa...

Gott värre. Snart, väldigt snart, ska jag också avnjuta mitt sista ex av denna lilla pärla. Ser även fram emot Vellanches julsläpp!
/Lucas