2011-12-25

Adventskalendern 25/12: The Bruery Rugbröd

Merry f#cking Christmas to all you who celebrate xmas on the 25th of December.

Nu har väl den fete med skägget varit här. Så det är dags att avsluta en epok som som vanligt har pågått mellan den 15e november och den 25e december.

Idag pressenterar vi ett jävligt coolt julöl från The Bruery. En Belgist saison till stillen. The Bruery har använt ett gammalt danskt recept på 8% ABV. Rågbröd och härligheter som står julen till. Det kan bara bli seger!


Doften är av mörkt bröd, choklad och malt. Massvis med malt! Rågen är så klart i centrum och man kan nästan bre på lite leverpastej på glaset och luras i att det är en julamacka.

Smaken är aningen vinös men absolut maltkraftig. Häftig rågsmak.  Efter ett tag så börjar det bli lite chokladsmak.
Väldigt jäst och med lite väl mycket kolsyra. Men inget drar sig illa från denna storhet. Fullkomligt makalös.
När Kolsyran lägger sig, är det bara ännu bättre. Men det ska dock vara en hel del kolsyra i en saison. Man hade lika gärna kunnat trycka in detta på julbordet vilken dag i veckan som helst. Passar sig nämligen till all vår traditionella mat.

Julölsindex: 10/10, det blir inte bättre än så här på julen.

Vad önskade jag mig av tomten? En The Bruery - Rugbröd!
Samtliga julölsindex 2011

Skulle även vilja passa på att tacka alla dem som deltagit i denna blogg, och alla fantastiska julöl som lagts vid mina fötter!

Största tacken går till:
Medlemmarna i ölrådet, Peter Lind, Andreas Grip, Kristopher Persson, Vilse, min familj, tomten, Systembolaget och alla ni importörer som gör jobbet! God jul på er!



Nu ska jag lägga mig under granen och inte dricka öl....tills på nyårsafton!

Inga kommentarer: