2012-01-11

Brewbaker kom till stan - för att stanna?

Jaha, då var det dags att släppa upp igen. Efter all julölen har det varit en välkommen paus för levern. Ja ni som verkligen tror att det är sant tycker jag lite synd om. Men bloggandet har ialalfall fått ligga nere i några dagar på grund av en hel del saker. Främst ölbrist!

Tyska Brewbaker hade häromveckan nypremiär i Sverige.
TWC Dryckesutbildning lockade folk till Bishops Arms på Gustav Adolfs torg i Malmö. Man borde kanske ha motiverat det med att tysken kommer, för det var precis det man gjorde.
Brewbaker ett nytänkande tyskt bryggeri från huvudstaden Berlin. Det började som en bryggeripub, men blev sedan ett mikrobryggeri.
Som jag nämnde så var det nypremiär. Det har tidigare funnits en Stout inne på just Bishops Gustav. Den provade jag faktiskt, tack Röstlund att du påminde mig, och det var en tun stout på runt 5% ABV, men med en härlig kaffedoft.

Med sig till Bishops hade man fått in 7 olika öl. En Pilsner, en IPA, en Amber Ale, en dubbel IPA, en Imperial stout, en Julöl och en vinter bock.

En Pilsner vid namn Bellevue Pilsner, som var riktigt fruktig och fin. Men likt en pilsner så var det inte lika spännande. Jag jämför allt med min favorit pilsner Gilde Ratskeller (inte Bikini blond alltså) och då är den sämre. Men hoppet tändes om lite mer spännande öl.

Vinter bocken med just namnet Winter bock var ingen höjdare för mig. Men jag har aldrig varit ett fan av bocköl, som inte är rökbockar. Men det är inte heller några favoriter. Hur som helst, bocken var faktiskt OK, men det var en smak i den som jag inte riktigt kunde sätta fingret på. något i stil med katrinplommon

IPAn, den var en mindre succé. Här tändes hoppet till rejält. Berlin IPA är en lätt IPA på 5.5 % ABV och passar sig väldigt väl på sommaren kan jag tänka mig. Den började som en väldigt lättdrucken öl, men växte mer och mer och blev bättre och bättre. Synd för när den var som bäst så drack jag upp det sista.

Brewbaker har även bryggt en Red lager som var en trevlig öl, men den försvann lite mellan de andra ölen.

Nu börjar dock ölen att flöda på riktigt, nu kommer vi till ölen som fick kvällen att bli minnesvärd och för att få intrycket om att Brewbaker (läs tysken) trots allt är här för att stanna.
Berliner art Dubbel IPA var väldigt trevlig, en maltig start som gled över till en härlig humlebeska. Väldigt fina fruktiga toner och en smak av smörblommor. Kom igen, ni måste ha ätit några när ni var yngre. Jag var i alla fall tvungen att smaka dem när de trots allt hette smör. Idag ger det mig ju en fördel! Hur som haver, det var en väldigt frisk och mjuk DIPA. ABV på runt 10%?

Näst på tur var julölet som var kvällens behållning. Det höll bordskamraten Thorsten även med om. Berliner Weihnacht var lite som en kriek med julkryddor. Doften var fenomenal. En riktigt härlig julig doft som tar en tillbaka till julbaket. Sa jag att jag var trött på julöl efter alla årets? Det vände här kan jag säga!
Berliner Weihnacht var inte alls som ni tänker, jaja det är som den där Liefmans Glühkriek, inte alls. Brewbakern har en helt annan smak. Den har egentligen allt det där bra som Liefmansen har. Men den saknar allt det dåliga den har. Den smakar inte artificiellt och den smakar inte sötningsmedel. Istället hade man i smaker som anis, kanel och aningen ingefära.
KÖP denna! Hade fått julölsindex på runt 9. Som öl i sig, ja det är väl under 9an, men väl så nära 9an.
Sist ut var deras Imperial stout med namnet Berliner Nacht. En galet maltig imperial stout, här hade man inte snålat på malten inte! Doftade kaffe, choklad och lite stjärnanis. Smaken var det inte heller fel på. Väldigt kraftig munkänsla, nästan så att man kände att man själv filtrerade något men att allt var precis så litet att det gick igenom filtret. Gillar man kaffe så gillar man denna imp. stouten. Jag tycker verkligen om kaffe så det är fint!
Den är väldigt enkelt egentligen, men den är väldigt bra i sin enkelhet. Hade gynnats av en ny dimension men fortfarande väldigt bra.


Själv så avslutade jag kvällen med att äta filléfrossa på Rådhuskällaren…fy fan så gott det var då!

Inga kommentarer: