2012-01-23

Det vankas ölfestival i Vellinge

Många av er har hört det, många av er undrar över det. Men det blir ölfestival i lilla Vellinge som några dagar senare även kommer att bli min nya hemort. Datumet som du nu tar och skriver ner i din kalender är 25e februari. Då ska du ta dig till Vellinge Gästgivaregård, Malmövägen 2 i Vellinge. Portarna väntas öppnas 12.00.

Detta meddelas via TWC Dryckesutbildnings Facebook sida
Anmälan sker per mail till: info@vellingegastis.com
Först till kvarn får dricka öl.....

Öppettider: 12-22

150 kronor inkl provningsglas. Dryckeskuponger köpes separat och det finns även en härlig buffé för en rimlig peng!


Självklart kommer jag att vara där, men mer om det senare!

TWC Dryckesutbildning har som sagt mer info via sin facebook sida som man hittar här: Vellinge Beer

Utställare förutom TWC själv, är Stockeboda gård och stekheta Brekeriet.

TWC, stoltserar med några riktigt bra importöl som man säkerligen kommer att ha många av. Ett av mina favoritbryggerier Det Lille bryggeri som jag skrev om för bara några dagar sen (och det kommer mera) men även coola Xbeeriment och tyska Brewbaker.

Stockeboda är ett eget litet gårdsbryggeri som ligger Ölrådet varmt om hjärtat, framförallt Almryd som passade på att gifta sig där i sommras.

Även Malmöbaserade Brekeriet kommer att dyka upp som sagt. Bröderna Ek som framförallt har bra franska saison öl. Men är väldigt intressanta nu när man har börjat sprida nyhterna om att man ska starta upp sitt eget bryggeri.
Ett bryggeri som ligger bakom en dörr i den smakfulla färgen grön, men inte vilken grön som helst utan Malmö grön.
Ja för er som inte vet, stan må vara Himmelsblå, men Malmö har en egen färg i färgscalan. Det är därför alla våra bänkar, lyckstolpar osv är gröna.
Förutom det har man även ciderarsenal utöver det vanliga.

För mig är det klart roligast att jag kommer att ha min egen lilla hörna på festivalen. den så kallade "Balders hörna"
"BALDERS ÖLHÖRNA på Vellinge Beer Festival!
I ett hörn eller nånstans på festivalen hittar man Balder från Ölrådet där han snackar öl, testar öl och livebloggar direkt på
www.olradet.se! Han väljer även ut sina egna favoritöl från festivalen som kan provas tillsammans med honom i provningsrummet"


Detta till den milda bilden som man ser här nedan.

Mer info kommer om det dyker upp fler utställare osv. Jag ska försöka att få tag på vilka öl(samt Brekeriet cider) det är man ska ställa ut med dessutom, så jag återkommer i frågan.

Väl mött i Vellinge den 25e Februari! Kom gärna förbi och snacka lite. Även om man är super kunnig eller nybörjare så snackar jag alltid. Är ni nybörjare så kan jag hjälpa er in i nörderiet!

Inga kommentarer: