2012-01-19

Det lille bryggeri - Tears from Heaven (Humlemord 5)

Ingår i serien Humlemord och detta är nummer 5. "En ölserie där vi använder så mycket humle att vi kallar den Humlemord" står det på flaskan. Med andra ord ett öl helt i min smak. Jag gillar extrema öl. Detta är trotts allt det mildaste av dem, IBU mässigt. Humlemord 3 är på bara 3,7% ABV.

Tears from Heaven är en IPA på 7,4% men "bara" 54,4 IBU från Det Lille Bryggeri.

Riktigt härligt doft, man känner en stor doft av jordgubbar! Jordgubbar och vanilj. Tung malt doft som sen blir en grym humledoft och jag antar favorithumlen Centennial.

Läcker krämig men mjuk krona från ett aprikosfärgat öl.


När man smakar ölet känner man inte alls några jordgubbar. Jag serverar direkt från kylen och det är nog på tok för kallt.

En ganska tunn kreation, men grymt besk. Det börjar i en mjuk sötma från malten som sedan stegrar i en fruktig beska. Nu när ölet börjar bli lite varmare kommer det in smultrontoner. 
Ölet är till viss del torrt, lite gräsig. Inte halm men grönt gräs. Det kanske är ett grässtrå med smultron på?
Hur som helst, Det lille bryggeri från Roskilde har gjort ytterliggare ett bra öl och tar sig ett stadigt grepp om tredjeplatsen på min lista över Danmarks bästa bryggerier.

Jag provat denna massiva IPA tillsammans med lite grönmögelost och det gifter sig ganska väl. Sötman mot sältan. Frågan är om det inte är osten som framhäver smultronsmaken?

Inga kommentarer: