2012-01-22

Amager - Gluttony

För några dagar sen skrev jag om trean på mitt topp 3 av danska bryggerier, Det lille bryggeri, men idag är det dags för mitt näst  i Danmark Amager Bryghus. Ligger även på topp 10 i världen detta danska bryggeri vi sällan talar om som bästa i världen.

En IPA från Amagers "sinners series". Men jag tycker nog allt att M2 från MankerBeer passar bättre på etiketten än den feta räliga gubben som liknar Jabba the hut. Se längst ner....

Direkt ölet nuddar glaset kommer det en inbjudande doft. Få öl doftar så fantastiskt som detta och jag hade kunnat skriva hela natten om hur vacker en doft kan spridas i ett kök där det vankas middag. Men inte av mat os, utan av humle.
Härliga frukttoner av Persimon, Sharonfrukt och lite citron.
En härlig söt maltdoft tillkommer och sen är det åter en åtråvärd humlebeska som når rummmet. Jag har ännu inte skuckit ner näsan i glaset för att lukta på det än!
En snabb swirl och sen är det som en raket som skjuts upp i näsan. Sannslös doft som jag bara säger en sak om! Prova själva!


Smaken lever tyvärr inte upp till den underbara doften. Men det är ju nästintill omöjligt.
Men nu ska ni veta mina kära. Detta är förbannat gott. En ren maltsötma avlöses av underbara humletoner. Japp det är Centeniall i! Alla dessa citrussmaker som krigar om vilken som ska smaka mest samtidigt som det inte blir det minsta surt.
Hög hög beska på detta och det faller verkligen i ölets smak. Amager - Gluttony får mig verkigen att vilja ha mer öl i magen!

Ett av ölen vi snackade mest om efter SBWF, förutom Bikini Blond så klart!
Största synden med detta ölet är att det är slut. Men det finns mer i kylen.

"We're not proud to be sinners, but at least we're open about it...."




Inga kommentarer: