2011-06-09

Russian River - Pliny the Elder

DIPA dags på allvar pojkar (och flickor)!

För att fira att Balder nu lämnat landet för sin resa till Kanada ska han nu skicka med en hälsning från Russian River!

Detta är en av världens bästa dubbel IPA i världen heter det, jag är redo att hålla med! Tid för en Russian River - Pliny the Elder.

Jag har faktiskt provat den förr, men då var jag så lat att jag inte skrev något om den! Nu sitter jag och laddar för resan framför datorn med en Nögne Ö #500 och då har man all tid i världen för lite Ölbloggande!

Man slår upp glaset och det är en ljust bärnstensfärgad dryck, ser inte så imponerande ut faktiskt. Förra gången kom jag ihåg den som grumlig. Jaha, det var annorlunda denna gången. Drycken lämnar en härlig skumgardin av sitt vita skum. Bubblorna är riktigt stora och fina!



Doften drar så klart av humle! Man kan nästan drömma sig bort till ett amerikanskt fält av humleblomster. Det doftar friskt av aprikoser och tropiska frukter. Ändra mitt fält till ett tropiskt humlefält! Haha!

"Consume fresh or not at all!" läser jag på flaskan. Klockrent, för jag förstår verkligen varför. Hoppas vårt älskade Systembolag kunde förstå det också. Förstör inte vår öl med att hålla den på lager så länge! Humle skall drickas färskt.

Malten i all ära, det har en mycket central roll i detta öl men det är humlen som gör jobbet. Man känner att det är olika sorters humle i ölet. Samtliga vill dra åt sitt håll. Men det mäktiga med Plinyn är att malten likt en mästerlig dirrigent håller samtliga medlemmar av orkestern (humlen) på samma nivå.
Ölet hålls med andra ord kvar på samma centrala linje som malten håller. ölet förbli därmed balancerat.
En grund maltighet som är klockren, en ljuglig humlebeska och lite troliska frukter som inslag. Malten bidrar även med en viss sötma som förhöjer ölet.
En DIPA i dess perfekta form!

Respect your Elder!

Inga kommentarer: