2011-06-25

Kanadaresan: bryggerier del 4 - Jasper brewing

Jasper brewing

Jasper, Alberta

Fortfarande i Alberta kom vi upp till Jasper. En stad mitt i en enorm nationalpark. Sanslöst vackert och obeskrivligt om man inte sett det med egna ögon. Åkt genom isfält, glaciärer, klättrat uppför berg. Hängt med bergsgetterna och björnarna i parken. Ska se om jag har fått någon bra bild att visa.



Hur som helst, i Jasper finns det ett litet bryggeri, som även denna är en brewpub då det kommer många turister till stan.

Vi stannade bara i Jasper för att ta just en öl. Jag kände för en uppfriskande wit så första fick bli en Honey Bear Ale. En veteöl gjord på honung från Okanagan. Orkade inte läsa mer om den. Jag fick nämligen en chock av smaken. Förbannat god, nästan som en dubbelwit. Klockren sötma och en bra koriander smak. Som en lite mildare variant av Nögne Ö's Imperial dunkel wit. Enbart 4.8% abv.

Andra jag provade en IPA, så klart,  vid namnet Rockhopper. En IPA på 5.5% abv. Väldigt bra humlesmak! Denna slår dessutom IPAn från Banff. Balanserad som få. En bra grund, väl humlad. Mycket smak, lite alkohol.

Ytterst imponerad av Jasper, synd att vi inte kunde stanna.

Nedan kan ni se bilder på en bergsget som vandrar på vägen och en Björn som står brevid en bil, för att ge en liten uppfattning om hur stor den är.


Inga kommentarer: