2011-06-19

Ölrådet goes to Indonesia

I skrivande stund sitter jag på altanen på vårt hotell i Sanur, på Bali, och lyssnar på grodornas extremt högljudda sång. Efter en lång dag med en tour kors och tvärs över ön så ligger frugan och sover och då passar jag på att skriva några rader. Dagarna här har kantats av Bintang, en "klassisk" tropisk lager som är så ljus och lättdrucken att man knappt tror det är sant. Efter några dagar växer den på en, som alla andra lokala lager i länder där medeltemperaturen är 28C.  Utomordentlig ersättare till vatten, som för övrigt kostar ungefär lika mycket. Ca 25000-3200 indonesiska rupier får man betala för en 75 cl flaska. Det motsvarar ca 20-26 kr. Dock tröttnar man och törstar efter en god IPA som aldrig förr. Idag lyckades jag hitta en Guinness, den där extra-varianten.. import eller vad den heter. Smakbomb i jämförelse och en välkommen nyhet. Utsikten jag hade när jag drack den går ju inte heller att klaga på! Förutom detta har den enda tillgängliga ölen varit Heineken, Corona samt en annan lokal sort som heter Bali Hai, som verkligen smakar smutsigt vatten.



Ända tills idag, då jag hittade en lite större supermarket där utbudet var lite bättre. Bland annat hittade jag Weihenstephaner Hefe weisse, den köpte jag dock inte eftersom den kostade löjliga 99 kr! Däremot hittade jag lite från ett bryggeri som verkar ligga i Jakarta som heter Anker  ( http://www.deltajkt.co.id/web/index.php ). En stout till och med. Och dessutom från ett annat bryggeri som heter Bali Storm Brewing ( http://www.stormbrewing.net ). Inget jag hunnit prova än, förutom stouten från Anker. Den var ganska mild, rätt bra med rökighet men annars inte så mycket att hänga i granen.. Ganska tunn annars. Dock är det ju roligt att prova och i jämförelse med allt annat är det smak i den vilket är att föredra :)


För övrigt har jag Iron Stout, Pale ale och någon till från Storm, kanske några rader om det när jag provat.

Allmänt ganska intressant med priserna på dryck i detta landet, iaf här på Bali, vet inte med resten av Indonesien. En lokal öl kostar som vatten, medan en flaska lokalt vin som heter Hatten kostar dryga 100 kr i en vanlig affär och aningen mer på restaurang vilket känns lite konstigt. Importerade viner, tex en helt vanlig Jacobs Creek från närliggande Australien får man hosta upp med närmare 170 kr för på en supermarket vilket är lite galet. Sprit är dyrt också, drinkar kostar 30-80 kr. (30 är billigt men det är på väldigt få ställen och det är rätt jävla dåliga drinkar).  Kunde man inte tro här i Asien. De ölen jag köpte från Storm och Anker kostade ca 14000 rupier, dvs ca 9 kr.

Mer om mer öl senare!

1 kommentar:

lasseg sa...

Storms bryggeri ligger väldigt fint uppe i bergen runt GitGit - besök rekommenderas, om inte annat för den fina vägen upp dit. Stephen är nog mer än glad att visa er runt (hälsa från Lars och Josefine i Singapore)...