2011-06-22

Kanadaresan: bryggerier del 1 - Tree brewing

Tree brewing, Kelwona BC

Tree är mest kända för sin dubbelbock Caprivator ett mycket litet bryggeri som firar 15år i år. Huvudbrygharen kommer från Tyskland. Något man inte märker i ölen, mer om det senare.Fram till för några år sen serverade Tree bara öl till restauranger osv i Kelwona men nu över hela Kanada.

Jag drog med mig svägerskan min på bryggerier och vi fick en privat tour av en av tjejerna på bryggeriet. Kul med tjejer som lever för öl måste jag säga. Mycket riktigt, detta var ett litet bryggeri.

Efter touren blev vi bjudna på 5 öl. Typ en flight där de två arbetande damerna i tjugoårsåldern satt med. Först fick vi en belgisk lager som man heter "Beach blond lager". Smakade lite som Popperlings hommelbier. En bra lager med andra ord.




Andra ölet som serverades blev snabbt Venessas favorit. Det var en amber som hette "Thirsty Beaver" en trevlig amber som smakade lite honung och malt. Ganska vanlig men den gick hem hos damerna i road trip sällskapet.

Tredje ölet var en pale Ale med mycket malt i. "Cuthroat pale Ale" var namnet och jag briljerade med att gissa på att det var 4 olika sorters malt i den. Synd för mig när dom berättade att det var hela 5 sorters malt i den. En bra pale Ale som suttit fint för många maltiga.

Det som var mest chockerande de var deras "Heffenweisse". Brukar vara ett öl många nordamerikaner misslyckas fatalt med!! Här märktes det att det var en tysk bakom rodret. Det var en riktigt bra weissbier. Klar skumbanan smak var hivudspåret.

Sista ölet blev en IPA man döpt till "hop head". En vanlig IPA på 5.6%ABV och 60ibu. En typisk amerikansk IPA bra klass men sticker inte ut så mycket. Klar humlesmak av Cascade humle. Var en single hop faktiskt och då höjdes den en aning.

För övrigt så fick jag även prova en Raspberry porter. Men den lämnar vi kvar på kampingplatsen för det var ingen höjdare!

Inga kommentarer: