2011-06-11

Driftwood - Fat tug IPA

En första uppdatering från Kanada. Jag har redan hunnit med en massa. Tyvärr kan jag inte lägga upp bilder, men det kommer när jag kommer fram till svärsyrran om en vecka.

Första ölet jag provade känns som en bra första öl på bloggen.

Ölet kommer från Driftwood brewery som är ett lokalt Vancouver bryggeri. Detta skulle vara en väldigt bra IPA enligt de flesta jag pratat med.
Det är en ljus bärnstens färg på ölet. En ganska tjock vätska med ett tjockt krämigt skum.

En bitter doft av humle. Påminner väldigt mycket om punk IPA. väldigt kraftig doft.

Smaken påminner även den om Punk IPAn. Aningen mer balanserad, så plus till Driftwood. Minus för att den är tunnare och så lättdrucken. En lätt munkänsla men en lång och bra eftersmak.

Just nu är det Vancouver - Boston i NHL finalen på tv. Då dricks det öl!

9 kommentarer:

Weine sa...

Jag har provat två öl från Driftwood som varit ok. Dock inte denna som verkar bättre. Christers (från Överjäst) fru kommer från Vancover. Därav har man fått möjlighet att provat ett gäng öl från den delen av Kanada. Han brukar plocka med ett gäng öl när de är nere.

Ska bli kul att se vad du mer hittar.

Balder sa...

Blev några från Philips igår samt att jag hamnade hemma hos en av killarna från Storm igår. Idag är det vägen som gäller. Ska försöka hinna med ett stopp på Tree Brewing.

Christer sa...

Weine, Fat Tug har du visst druckit, i början av året tror jag det var.
Driftwood ligger i Victoria på Vancouver Island, en stad i Göteborgs storlek väl värt ett ölbesök med 7-8 bryggerier och bryggeripubar.

Balder sa...

Tyvärr har vi inte tid att åka dit. Vi har en reserutt med lite ölstopp längs vägen. Vancouver Island lär vara väldigt vackert. Kommer att ta ett stopp där vid nästa besök till landet.

Nu väntar ölöken för mig. Tur att jag har två lådor med godsaker med mig från Vancouver

Weine sa...

Säger du det Christer. Då får jag gå igenom mina anteckningar från våra provningar igen.

Weine sa...

Mycket riktigt Christer, hittade provningslistan från den 22 jan och visst var den med där. 7/10 fick den.

Balder sa...

7/10 låter rimligt. Närmre en sexa än en åtta dock

Weine sa...

Nu hittade jag en öl till från Driftwood som provades vid provningen Old Cellar Dweller Barleywine. God fick 8/10.

Balder sa...

En av de öl jag fick av Chester. Får se om jag provar den här eller om den får följa med hem.
Lutar åt att den följer med hem just nu.