2011-02-26

SKA Modus Hoperandi IPA

Första gången jag drack SKA var på burk. En röd burk och jag tror att det var en ESB. Vid närmre efterforsktingar så såg jag att den hette Special One. Det var i början av vår ölnördighet och jag tyckte att den var sådär. Men när SKA Modus Hoperandi IPA dök upp på systebolagets hyllor var jag bara tvungen att de den en andra chans.

En possitiv överraskning är den.
Systembolagets IPor har en tendens att kunna bli lite trötta. Något jag alltid är rädd för när det kommer in en nyhet från USA. Titta på Torpedon från Sierra Nevada som ett exempel. Den är ju ett fullständigt utmärkt öl om det är färskt.
Drack förresten den i Boston förra året, då var den väldigt färsk och ja jävlar vad fin den var!

SKA Brewing är precis som många andra bra microbryggare eller craft brewers som det så fint heter i Amerikat från Colorado. Detta bryggeri återfinner man i den lilla staden Durango. Jag sparar faktiskt in pengar nu så jag kan åka dit nästa år! Någon annan som vill följa med till Colorado så är det bara att hojta till.

Om ölet då: Först och främst är det är en snygg etikett på flaskan, vilket sålde inte det till min kollega på jobbet Henrik. Många gånger när det finns det en snygg etikett är det föra tt dölja ett sämre öl. FEL i detta fallet.
När man slår upp det i glaset så är det en fin grumlig med en gul/ljusorange färg. Okey, jag försökte att säga ljus bärnsten, men det gick sådär! Ett fint tjockt och kompakt skum på toppen.

Doften är ljuvligt fruktig av humle och troligen lite blodgrapefrukt. Någon form av pommerans.

Detta känns även igen i smaken, en citrusliknande känska i en välhumlad IPA. Perfekt som en afterwork öl, eller som en eftermiddagsöl på lördagen. Något som understryks med att ABV är på 6.8%.
En bra kropp, kolsyran är verkligen balanserad helt rätt till ölet. Eftersmaken av humle, och humlebeska hänger med ett tag och övergår till en liten trevlig sötma.

En mycket bra IPA, bra Systembolaget!

Inga kommentarer: