2011-02-18

Dugges Vecka: Bollox!

Femte dagen, sista arbetsdagen för veckan. Vag kan då vara bättre än att säga Bollox! Ja det är precis så många svenskar tänker nu. Snart är fredagen slut och det är dags för helg! Ölet jag ska dricka heter just Bollox! och kommer återigen från Express yourself sviten.

Bollox! är en IPA (india pale ale) och har faktiskt en elak storebror som heter Never mind the bollox! Men det är en DIPA (dubbel india pale ale). Synd att jag inte fick tag på den för det är en riktigt fin öl det!
Aja, Bollox! är den starkaste av dessa ipor jag har provat under veckan med sina 7.8 % ABV.
En härligt blommande doft. Ska vara ärlig och erkänna att min första tanke är att detta är en helt vanlig ale och sen kom det en rejäl humledoft.
Det är en mycket mjuk humlesmak, troligen på grund av att den har blivit torrhumlad med en av mina personliga favoriter Centennial humle. Riktigt bra humletoner som hänger med riktigt, rikigt länge. Det känns i kinderna ända ner i halsen!
En mycket bra IPA!

Inga kommentarer: