2011-02-12

En match – ett öl, Mikkeller - Coffee IPA

Idag är det en riktig stormatch i England. Ja, det är rent av ett derby i Manchester.
Stora United mot lillebror med den stora plånboken City.

Man kan se det så här, United är den trygga IPAn som alltid går hem, som vinner i nästan alla lägen. För så är det ju. IPA är väl den bästa av ölsorter, den kan drickas av dom flesta; lagerdrickare, belgare och ölnördar. Detta är när den fräsiga dansken möter kaffesnobbarna från Sverige. Mikkeller möter Koppi. Detta är när denna utmärkta single hop Tomahawken möter ett lättrostat Etiopiskt kaffe.
Detta är en batalj på många nivåer, på fotbollsplan klockan 13.45, och den mellan smakerna i min mun!

Detta är en Mikkeller Coffee IPA.


Tomahawk Single hop IPA är ett öl jag provat förr. En av de absolut bästa från Mikkellers single hop serie, jag rankar den på topp tillsammans med Warrior single hop.
Jag minns att det var en bra IPA, som först var humlad och sen även var torrhumlad med Tomahawk. Jag drack den mycket färsk då jag råkade få mina smutsiga fingrar på en flaska när man hade den på Ölbutikken direkt efter släpp. Den var mycket lättdrucken trots sin höga humlighet och hade en trevligt citrus bismak.

Hur detta går ihop med kaffe undrar man ju?
Ja vi kan ju börja med att berätta att Koppi är nördar som vi i Ölrådet, fast kaffenördar på ett kafferosteri. Dom kommer från Zoegas-land och till viss del fiendeland för oss Malmöiter. Koppi kommer från Helsingborg.

Kaffet man har använt i ölet är som sagt ett lättrostat etiopiskt kaffe med namnet Guji. Man har tillsatt det i ölet istället för att torrhumla med mer tomahawk humle. Så det är med andra ord en kaffetorrhumlad IPA. Detta är den första ölen i sitt slag så det är riktigt banbrytande. Kaffe används annars vanligen i porter, stouts. Det finns nog inget som stoppar Mikkels planer på öl.

Bara doften får en att haja till, det doftar verkligen som en blandning av kaffe och humle. Det är som när man hänger på en brunch, när man blandar kaffe med äpple- och apelsinjuice på samma gång. Jag menar inte att jag blandar ner allt i ett glas. Jag menar att jag bara råkar ha det på mitt bord när jag äter en bra brunch.
Smaken är nästan samma sak, det är först humle, sen kaffe. Det är inte helt angenämt, men det som förbinder dem är beskan i eftersmaken och då är det riktigt gott!
Jag rekommenderar alla att prova detta banbrytande öl, för att det är häftigt, precis som matchen på tidiga eftermiddagen kommer att bli.

Titanernas kamp, United – City vs Humle – Kaffe.
Jag ber för övrigt om ursäkt för den fruktansvärt dåliga bilden!

Inga kommentarer: