2011-02-03

Standardsortimentsprovning: Chimay Vit

Tredje ölet i helgens standardprovningen är tidlösa belgiska trappistklassikern Chimay Vit.

Chimay Vit
Bryggeri: Chimay
Alkoholprocent: 8%
Land: Belgien
Pris: 26.90 (33 cl)


Eberlund:
Fruktig, nästan lite syrlig med märkbar beska. Trevlig tripel. Lite koriander, anis och sötma i smaken. Detta kan man dricka när som helst.
Betyg: 7

Johansson:
Klassisk belgare som är vida känd, och detta med all rätt. Precis som sina trappistbröder så är det en öl för alla tillfällen. Söt fruktig smak med en tydlig beska. Väl värd sitt rykte.
Betyg: 8

Röstlund:
Fruktig doft, fyllig, nästan perfekt balanserad smak. En liten äpplesyrlighet i avslutet.
Betyg: 8

Balder:
Helt klart min favorit triple, en fruktig och fin dryck som faktiskt gör sig bättre på fat (se var den finns tillgänglig på fat här). Nej nu kan jag inte skriva mer för jag spelar poker.
Betyg: 8

Henning:
Angenäm trappist som bjuder på kontinuerlig kvalitet. Jag gillar den sköna fluffigheten och hintar av apelsin och kryddor. Betyget blir inte mindre än 8.
Betyg: 8

Olsson:
Anis och torkad frukt. Ett säkert kort som jag alltid kan uppskatta. Hade jag blivit tvingad att välja en enda öl som jag måste dricka resten av livet så tror jag det hade blivit denna.
Betyg: 9

Genomsnittsbetyg: 8

Inga kommentarer: