2011-02-10

Stockeboda Gårdsbryggeri - Jubileumsöl

Fick häromdagen möjlligheten att smaka på Stockebodas Jubileumslöl. Jag vet tyvärr inte så mycket om den, mer än att den bara säljs i baren där och att det är den starkaste ölen de gjort hittills med sina 10.5% (om jag minns rätt).

För er som inte vet, Stockeboda Gårdsbryggeri är ett litet bryggeri på Österlen nere i Skåne som drog igång för något år sen. Jag har tidigare skrivit om deras Ljus Ale, Single Malt och Veteöl, det kan ni läsa här. Då var jag inte så imponerad av ölen även om de var klart drickbara men inget speciellt med dem.

Lite högre förhoppning på detta lite starkare öl men visste inte riktigt vad jag skulle vänta mig. Doften var ganska maltig och aningen jästig. Färgen på ölet var ganska mörk, lite mahognybrunt och inte så mycket till skum som låg kvar.
Smaken var väldigt maltig, lite jästig med fruktiga toner och en hel del kolsyra vilket verkar vara standard för Stockebodas öl. I de jag provade innan var kolsyran väldigt påtaglig om man ska säga så.
I smaken kändes även lite torra rostade kaffetoner vilket gav det en fin touch. Väldigt fint balanserad, alkoholstyrkan märktes inte av nämnvärt. Relativt tunn kropp för en så pass stark öl. Jag fick en hel del belgar-vibbar av den. Kan tyvärr inte berätta om vad de har i den för det vet jag inte.

Klart godkänd öl, lite bätttre än godkänd. Den är lättdrucken vilket gör den ganska farlig om man skulle sitta där en kväll och dricka öl. Den slinker ner fortare än de flesta andra 10%-are. Sen är frågan om den hade behövt vara så stark för det kändes inte som alkoholen tillförde så mycket i smaken eftersom kroppen trots allt var tunn och ölet ganska milt. Sen vet man inte, hade man halverat alkoholen är risken ölet hade blivit helt platt och vattnigt. I vilken öltypskategori ölet faller i har jag ingen aning om. Mörk stark ale. Det är inte en porter eller stout men inte heller en quadrupel. Bara mörkare starkare ale. Vad skulle man kalla det? :)

Ett ganska trevligt öl och helt klart det bästa av de 4 jag smakat från bryggeriet. Som sagt, har man vägarna förbi  Österlen och Stockeboda kan man svänga in och provsmaka öl där om man har någon annan som kör bilen därifrån sen :)

Inga kommentarer: