2011-03-05

Fuller's Past Masters XX

Fuller's är ett klassiskt bryggeri som har gett oss många bra och klassiska Engelska ales. Nu är det dags att hylla de gamla bryggmästarna och låta dem göra en strong ale.

Det börjar faktiskt lite dåligt, då jag hyser lite agg mot att ha klistermärken på flaskhalsen som går över kapsylen. Aja, det ska inte vara med i vad jag tycker om ölet. Men snälla, låt bli att göra det.

När jag slår upp det i glaset så ser jag att det blir ett snyggt kritvitt skum som fyller upp en stor del av glaset. En maffig krona.
Jag förväntar mig så klart en stor ale från detta mäktiga bryggeri. Den andra saken jag upptäcker är att det är ett par ENORMA bubblor. Det måste vara ölvärldens absolut största bubblor.
So far, so god, jag är imponerad.

När jag sen sätter näsan till så börjar min hjärna jobba på allvar. Nu snackar vi ett bra öl tänker jag av doften till den härliga malten och lite torkade aprikoser. Doftar även lite sötma, karamellighet alt. sirap.

Men när jag väl sätter munnen till glaset och smakar så blir jag förvånad. Det är nämligen inte alls bra. Det smakar tämligen likt vad det luktar, fast det känns unket. Eller rättare sagt, det smakar precis som om att man hade en honungsburk som man tillsatt malt och spetsat med dålig polsk vodka.

Fuller's Past Masters XX gör mig verkligen besviken. Om man väl har köpt detta öl så kan jag tipsa er om att ha den till mat. Annars kan man ge bort den till någon man inte tycker så mycket om. Jag har själv inte hjärta till det utan dricker den helt ensam.

Med det sagt så hoppas jag verkligen att Hannover 96 vinner hemma mot Bayern München idag. Det hade troligen räddat min dag. Nu ska jag sätta tänderna i en SKA Decadent. Den var nämligen väldigt, väldigt bra!
Okey klockan är inte ens åtta...jag kanske väntar i några timmar.....eller?!?!?

2 kommentarer:

Anonym sa...

7,30 inget hinder! Konstigt med Fuller's jag tyckte att det var en av dom bästa från dom so far. Men jag är entusiast inte proffs. Skönt att man är olika. Ska Decadent har vi samma uppfattning om iallafall.
Mvh David

Balder sa...

Det är ju det som är roligt med öl och smaker. alla har sin egen. Det är även det som är bra med Ölrådet, vi är ju sex personer och ingen känner samma sak.

SKA Decadent kommer jag nog att posta något fint om i alla fall. Den var riktigt bra.