2011-03-27

Ölråd: 110319 Ekström - De Molen Op & Top, Rodenbach 2008 Vintage, Amager Double Black IPA och Mariestad Export

Förra helgen var Ölrådet på besök hos Ekström i Göteborg och det var trevligt som alltid. Ölråd på fredagen, där ovan nämnda öl provades och sedan utgång på lördagen då det blev mat på The Rover följt av (mer) ölande på Haket. Hamburgarna på Rover är verkligen helt underbara... Under lördagen höll vi även en liten half n half-provning där vi blandade öl hej vilt för att se hur det blev. Roligt litet experiment, det kommer komma upp här på bloggen under veckan. Men nu ska det handla om Ölrådet. Fokus låg på öl som varit med i de senaste släppen på systemet.

Första ölet:

De Molen Op & Top
Land: Holland
Alkoholprocent: 4.5%
Pris: 29,90 kr/ 33 cl

Olsson:
Fin citrusbeska. Grapefrukt, vit sparris, örter, honung och ton av jästfällning. Det säger i alla fall Systembolaget. Jag känner mest citrusbeskan faktiskt. Och den känns bra. Ett friskt öl, som hade varit en given sommarvän i parken. Ett perfekt bruksöl... om det vore mer prisvärt.
Betyg: 6

Eberlund:
Känner sparrisen i doften som systembolagsvetarna nämner. Frisk kolsyra, citrus och en trevlig beska. Ganska smakrik och trevlig, känns väldigt välgjord och potent för sin ringa alkoholstyrka. Dock är priset i överkant kan jag tycka, men det är trots allt en De Molen och de kostar lite extra av en anledning. Men det är en god öl.
Betyg: 7

Ekström:
Hej, jag hade höga förhoppningar om denna ölen när jag hade en så bra upplevelse med min förra De Molen öl. Man känner citrus dofter och svaga toner av det i smaken. Den är en trevlig ale anser jag men tyvärr inte mer än så! Det är nästan så man kan missta den för en lager!
Betyg: 5

Balder:
Av så här låg alkoholhalt får man ut väldigt mycket smaker. En bitter dryck där man absolut känner en pommerans som har en smak av beskan av en blodgrape. En bra vardagsöl och ett bra alternativ med sina låga 4.5% abv. Mycket bra till mat säger jag som redan testat den.
Betyg: 5

Röstlund:
Annorlunda öl, doftar lite av vit sparris, nyskördad blast och humle. Smaken består till största delen av grapefrukt, särskilt beskan stämmer väldigt väl med citrusfrukten. För mig är ölet ok, smaken är relativt kraftig för den måttliga alkoholstyrkan.
Betyg: 5

Henning:
Detta öl smakar till och med bättre än när jag drack det första gången på Bishop Arms vid Gustav Adolfs torg i Malmö. Du får en mjuk doft som bland annat innehåller vit choklad. Maltigheten och sötman är påtaglig i ölet och smaken tumlar sedan runt i munnen och avslutas i en skön beska. Jag tycker mycket mycket om detta öl, för att det med lätta medel korsar gränserna för olika öltyper.
Betyg: 7

Genomsnittsbetyg: 5.8

Nästa öl var av det lite surare slaget.

Rodenbach Vintage 2008
Land: Belgien
Alkoholprocent: 7%
Pris: 85 kr/ 75 cl

Olsson:
Doftar lite som en ny vettexduk man har torkat upp utspilld apelsinjuice. Smaken är söt och syrlig. Tydliga körsbär och en lite artificiell eftersmak. Men inte på ett dåligt sätt. Den lite fräna eftersmaken gör sig jäkligt bra.
Betyg: 7

Eberlund:
Wow vilken doft. Tokmycket körsbärsbomb Hiroshima-style. Smaken är rund, fyllig och med en sötma som hänger kvar riktigt fint. Syrligheten är fin, tar man en lite för stor klunk stramar det till rejält i munnen. Känns aningen mer fyllig än andra krieks. Jag är en sucker för sura öl i de flesta fall och detta faller mig verkligen i smaken. Tål att njutas av en bra stund och jag ska försöka hinna köpa nån flaska på bolaget innan de tar slut.
Betyg: 9

Henning:
Det ligger mycket tanke och planering bakom detta öl. För typen ett mycket trevligt öl med rund och jämn smak. Tycker du om lambic så tycker du om detta. En doft av surhet och tydlig smak av körsbär och röda äpplen som bjuder på en syrlighet, krämighet och bubblig lyxighet.
Betyg: 5

Balder:
Nej detta är inte min genre som dom flesta vet. Har börjat att lära mig att uppskatta det. Denna öl är inte så hemsk och den är inte så "stickig" av körsbären. Men den är däremot spritig, det är ett minus. Jag känner hur som helst smakerna av körsbär, mycket syra, söta, men syrliga äpplen. Men det smakar lite konstigt och artificiellt. Tyvärr! Men en dag kommer jag att kunna uppskatta detta.
Betyg: 3

Röstlund:
Härlig doft av torkade körsbär, fat och vått läder. Balanserad körsbär och träfat. Syrlig och frisk, med en krispig och perfekt torrhet.
Betyg: 7

Ekström:
mmmm mums som Maria Montazami skulle sagt med en tassel på! Lambic brukar vara allt för fruktiga och sura men denna är i fullständig harmoni och balanserad! Doften av körsbär är mild men ändå väldigt tydlig. Kan lätt se sig själv sitta i en gungstol i sitt sommarhus och dricka denna och lyssna på true bloods intro! Mycket bra tycker jag och är imponerad av min första rodenbach!
Betyg: 7

Genomsnittsbetyg: 6.3

Efter den sure var det dags för en besk en. Dansk IPA.

Amager Double Black IPA
Land: Danmark
Alkoholprocent: 8.5%
Pris: 51,90 kr/ 50 cl

Olsson:
Smaken känns lite bränd. Kraftig beska och en kraftig beska från den märka malten. Nästan som skållat kaffe. Där är många fina toner av kaffe, men de försvinner lite i den brända och sura eftersmaken. Känns lite som en halsbränna.
Betyg: 4

Eberlund:
Doften är riktigt fin, får nästan lite stoutvibbar med massa humle. Första smakerna är fina också, tung maltighet med beska. Nästat lite rostat? Sen.... sen kommer den. Den där eftersmaken vissa IPA's har som jag inte kan med alls. En beska som är lite som att man biter i ett citronskal. Sträv beska som hänger kvar lite i munnen som en sur uppstötning... En bra stund finns den kvar också. Man vill dricka mer av ölet för att få bort eftersmaken. Det känns lite negativt. Det förstör hela ölet för mig tyvärr trots de andra fina attributen som ölet besitter.
Betyg: 4

Henning:
Detta öl ger dig en resa genom skummhetens tecken. Torrt humlat och med en stramande eftersmak. Jag kan inte riktigt uppskatta kaffe och beskhets tonerna. Russinsmaken kommer lite mot slutet och räddar betyget till en 3a.
Betyg: 3

Ekström:
IPA som alltid ligger mig varmt om hjärtat och detta var en dubbel IPA och svart dessutom! Jösses maria vad rolig doft, den är mild och lagom tydlig i sin ton! Smaken är såklart IPA-aktig men den är inte lika tydlig som en vanlig dubble IPA... Honung och mörk chocklad i en IPA är kanske inget vanligt tror jag men detta var i härlig harmoni. Eftersmaken är lite bitter och hänger kvar lite för länge.
Betyg: 6

Röstlund:
Djup doft som tar en till den mörka sidan av hummlehimmlen. Som ett humlesmörrebröd med den rostade och rivande efterbeskan.
Betyg: 8

Balder:
Black IPA, en modeöl, jag om arbetar i modevärlden kan tänka mig att uppskatta detta...om det smakar gott. Det gör det, det har en komplexitet likt en stout, en bra humleton som en dubbel IPA ska ha. Klockren munkänsla. Till viss del dansar det lite choklad och salmiak tryckare med kaffe. Tyvärr så blir eftersmaken lidande av detta. Som tidigare sades, som en halsbränna. Men jag är inte så drastisk. Betyget blir högt och en välförtjänt: 8a.

Betyg: 8

Genomsnittsbetyg: 5.5

Sen blev det en liten extraöl på det, kanske mest eftersom Ekström hade det hemma ändå? Nu tog vi fram de riktigt fina grejerna...


Mariestad Export
Land: Sverige
Alkoholprocent: 5.3%
Pris: Okänt på 33 cl som vi drack, 50 cl kostar 15.90 på Systemet.

Olsson:
Honung och lite metalisk smak. Fina skumgardiner som påminner om ett öl på en pub som inte serverar speciellt mycket. Folk kan säga vad de vill, men jag tycker detta är en av de bättre ölen i sin klass. Man får se det för vad det är. Man kan inte jämföra det med en rökporter bryggd med torkad hundbajs och obskyra humlesorter. Det är vad det är - ett enkelt öl. Och det har sin plats i ölvärlden, tycker jag. Jämfört med många andra svenska lager och alla danska pilsner så är detta världsklass. I alla fall i min värld.
Betyg: 8

Eberlund:
I vissas värld finns öl och "jag gillar inte mörk öl". I andras värld finns öl och finöl. Mariestad var ett av ölen jag drack i början av min öldrickarkarriär. Många av dem vars värld består av öl och finöl, kategorin jag själv hamnar i, kommer nog säga att Mariestad är ett skitöl men jag vet inte riktigt. Visst det är en lager som jag personligen tycker är aningen söt och långt ifrån en perfekt lager men det är inget jag direkt lider av att dricka. En sommarpicknick och en Mariestad har sin plats i min värld. Det är ju ingen sensation på nåt sätt och jag föredrar ju en tjeckisk pilsner framför denna.. Men den har sin plats...
Betyg: 5

Balder:
Detta öl gjorde tonårsfyllan på sin topp. Smakar malt och torkade bananer man hittar i naturgodishyllan. Ett öl som verkligen kan uppskattas i vissa tider, på vissa platser.
Betyg: 3

Röstlund:
-
Betyg: 1

Ekström:
Den bästa av alla fulöl tror jag! Den är verkligen inte god men "it will get get you drunk!" Doften är mer eller mindre obefintlig tror jag, eller så är jag allt för bedövad av alla annan öl... smaken är... tja det smakar som öl, tror jag.
Betyg: 3

Henning:
Mariestad gör goda öl, men tyvärr är deras export inte god som de andra. Ölet har en balanserad sötma, men tyvärr tar alkoholsmaken över. Passar när du står på en köks-fest och dricker direkt ur burken.
Betyg: 3

Genomsnittsbetyg: 3.8

Ja det var det Ölrådet. Och som sagt, det blandades en massa half n halfs också förra helgen. Mer om det sen.



Inga kommentarer: