2011-03-09

De Molen Bommen & Granaten

Häromhelgen var Balder på besök hemma hos mig och då tänkte jag det var dags att smaka på ett öl jag haft stående hemma någon månad. Har varit väldigt sugen på den förr men gissat på att det var lite tungt att dricka hela själv. Jag hade rätt på den punkten i alla fall. Ölet i fråga var en De Molen Bommen & Granaten som ligger på ovanligt höga 15.2% alkohol vilket bäddade för en annorlunda upplevelse. Vi orkade inte skriva några jätterecensioner på den men några ord var blev det. Den var helt klart spännande och kan rekommenderas, speciellt med tanke på priset som jag tycker var ok. 58DKK fick jag betala för den på Ölbutikken i Köpenhamn. Har man vägarna förbi där så köp en :)

Det kanske var lite tidigt att dricka den, på flaskan nämns att den håller i 25 år så det är möjligt den vunnit en del på att hållas några år. Men men, jag kan köpa en till nästa gång jag är i danskarnas huvudstad.

Jag tog dessutom ett tjusigt foto på den upphällda ölen. Dock lyckades jag igår att göra en Ctrl+X när jag kopierade över från minneskortet och sen gjorde jag en Shift+Delete på mappen på skrivbordet eftersom övriga bilder i mappen inte var något att spara. Glömde ölbilderna låg där i också.... så nu är de borta. Jaja, så kan det gå. Får bli en lånad bild istället. Flaskan i sig är fin med rött vax som smälts över kapsylen. Jag gillar personligen den extra lilla touchen.

Här är våra korta omdömen.

Eberlund: Spritig maltig doft. Lite rödaktig färg. Sjuk sötma, lite portvinsvibbar fast med en beska. Alkoholen märks men inte så det inkräktar negativt i smakexplosionen. Alkoholen hänger kvar i eftersmaken. Russin, körsbär, mängder med smaker. Nästan för mycket att dela 33 cl på två.

Balder: Malt, torkad aprikos och en aning jäst i doften. Tjock som en puré. Mycket karamellsötma, en aning torkade aprikoser. Sjuk eftersmak. Klockren efterbeska.

Som sagt, värt att prova om ni får chansen.

Inga kommentarer: