2011-03-31

Half n half-provning - Del 2

Del två. Uppföljaren till igår. Skillnaden idag är att det bjuds på lite vaskning.

Vi gick vidare till Hennings blandning som gick under namnet "Prima Goouuld", i alla fall av anteckningarna att döma. Det var Primator Premium Dark + Oppigårds Golden Ale. I all min iver verkar det som att jag glömde att fotografera den men ni fattar nog grejen, det var en lite halvmörk öl i en stor kanna. Ni får se en bild på Olsson med en liten kamera istället. Kan vara att han fotar just det ölet. Det fotot kan ni dock inte se än, man måste vänta på hans bilder. Det är en sån från förr i tiden när man är tvungen att framkalla bilderna. Jättekonstigt....



Balder:
Förstår tanken, men det blir väldigt blaskigt. Båda ölen är godare som dom är i sig. Drar lite åt en tysk altbier.
Betyg: 3

Eberlund:
Gillade icke detta. Blaskigt.
Betyg: 2

Olsson:
Mja. Känns mest lite blaskigt. Kolatonerna från primatorn finns kvar lite. Men ja.. Ingen hit.
Betyg: 2

Ekström:
Som separata öl är dessa ett helt ok öl men tillsammans så är de tyvärr inget att hänga i granen! Luktar skumt och smakar som något man blandade till i pappas barskåp när man var 15 när han sov.
Betyg: 3

Henning:
Maltighet och humlighet möts och det du först smakar är kryddor och sedan beska. I min mun får jag en utmanande smakupplevelse men tyvärr blir inte resultatet bättre än några av originalen.
Betyg: 4

Snittbetyg: 2,8

Nästa öl var Balders blandning och nu kommer det mer Kriek. Vi visste ju inte riktigt vad de andra skulle köpa på förhand så vissa krockar var ju oundvikliga. Tror han kallade sitt verk för "Punk Kriek". Snarare punkarkräk... usch. Denna flög i rabatten.


Eberlund:
Fy fan alltså... smakar kräk, eftersmaken var helt fruktansvärd. Vaskar denna.
Betyg: -1

Henning:
Smaken får en twist av körsbär, obestämbar halmighet och sedan en krashlandning i en gödselstack. Försök inte detta hemma! DONT try this at home!  
Betyg: 1

Ekström:
Med tanke på smaken så kunde man lika gärna dricka timmerman själv utan att blanda och håller med om eftersmaken! Den var ingen höjdare! Kunde lägga ner denna blandningen och hoppas att ingen testar detta hemma själv!
Betyg: 2 för ett tappert försök!

Balder:
Jag är dum i huvudet, men jag vågade iallafall. Drycken är inte god, men det finns vissa glädjeämnen. Jag vaskade nämligen den.
Betyget blir en svag tvåa, 2.

Olsson:
Det börjar ganska bra. Krieksmaken tar över i början. Sen tar kräksmaken över. Då ger jag upp.
Betyg: 1

Snittbetyg: 1,4

Öl i rabatten.
"Öl flygande ur mitt glas"



Sist ut var Ekström. Han namngav aldrig sin dryck. Den kunde hetat "The Way To Ruin A Brooklyn Black Chocolate Stout" kanske? Blandat med Innis & Gunn Rum Cask. Så här tyckte vi (inte) om den. Men det kunde vi ju inte veta i förväg.


Eberlund:
Luktar ek. Innisen kör över totalt med bara en massa smaker av ek/rom. Mycket alkoholsmak, metalliskt.. Kommer lite choklad i eftersmaken. Grattis till oss, vi har förstört två Brooklyn Black Chocolate Stouts.
Betyg: 3

Olsson:
Det är ett steg upp för Innisen men det är ett stort steg ner för BCS.
Betyg: 5

Ekström:
Spännande måste jag säga men rum casken slår igenom och dödar Brooklyn allt för mycket.
Betyg: 5

Balder:
Hade nog vunnit på att vara lite varmare. Men vi sitter utomhus och längtar in till den lagrade osten och värmen där inne. Ölet är som sagt för kallt vilket gör att innisen tar över och det blir spritigt. I den absolut sista eftersmaken kommer den smaken som Thomas vill åt, en romliknande chokladsmak.
Betyg: 4

Henning:
Doften är romaktig och sliten, smaken är tung och alkoholaktig. Chokladen blir överkörd av romsötman och helheten ger dig en mycket märklig korsning.
Betyg 4.

Snittbetyg: 4,2

Jag glömde visst fotografera Ekströms ölkanna också.

Ja det var det. Testvinnaren blev nog min blandning av Chocolate Stout och kriek, det tyckte nog alla vi, även om jag tyckte Olssons Wit + äppledryck var himla fräsch. Överlag verkar detta vara ett ganska bra sätt att förstöra de flesta ölen på :)

1 kommentar:

Balder sa...

Jag döpte faktiskt om den till "punkarkräk" redan innan!